1- استادیارگروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- مربی گروه تاریخ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- مدرس گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (3291 مشاهده)
هوش هیجانی و تفکر انتقادی، عاملی مهم و مؤثر بر عملکرد حرفهای و سلامت روان حرفهمندان سلامت است؛ ازاینرو، در تحقیق حاضر، رابطهی بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی بررسی شده است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش، همهی پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به یکی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور، در سال 1395 و روش نمونهگیری، تصادفی بود. با استفاده از فرمول کوکران ، حجم نمونه 174 نفر به دست آمد. ابزار اصلی برای کسب دادهها، پرسشنامهی هوش هیجانی بار - اون و فرم مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. استادان، روایی پرسشنامه را تأیید کردند و میزان پایایی، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهی هوش هیجانی و تفکر انتقادی، بهترتیب 82/. و 79/0 به دست آمد. میانگین نمرات هوش هیجانی پرستاران شاغل در بیمارستانهای مطالعهشده، 0.78 ± 3.46 از پنج و میانگین نمرات تفکر انتقادی، 77/2 ± 66/22 از 34 به دست آمد (P<0.001)؛ همچنین، ضریب پیرسون، همبستگی معنادار همهی مؤلفههای هوش هیجانی با تفکر انتقادی را تأیید کرد. در بین مؤلفههای هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی بیشترین رابطهی مثبت و معنادار را با تفکر انتقادی داشت. بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی پرستاران شاغل در بیمارستانهای مطالعهشده، رابطهی مثبت و معنادار دیده شد. بهعنوان یکی از معیارها، میتوان گفت گزینش دانشجویان و استخدام پرستاران بر مبنای سنجش هوش هیجانی و تفکر انتقادی، باعث بهبود عملکرد آنان خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1396/6/5 | پذیرش: 1398/3/22 | انتشار: 1397/12/24