Sepahvand R, Rahnejat A M, Shahed Hagh Ghadam H, Donyavi V, Taghva A. Challenges of Professional Ethics Among Military Psychologists; A Qualitative Approach. IJMEHM 2020; 13 :19-30
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6203-fa.html
سپهوند رامین، راهنجات امیرمحسن، شاهد حققدم هاله، دنیوی وحید، تقوا ارسیا. چالشهای اخلاق حرفهای در بین روانشناسان یک نیروی نظامی؛ با رویکرد کیفی. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1399; 13
() :19-30
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6203-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی نظامی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج)، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین، ورامین، ایران
4- دانشیار گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
5- استاد گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
چکیده: (3548 مشاهده)
روانشناسان نظامی و دیگر متخصصان مشاغل سلامت روان نظامی بهطور منظم در مجاورت با بیماران بالقوهی خود زندگی و کار میکنند. مهمترین نگرانیهای روانشناسان نظامی بهطور مشترک، روابط چندگانه، مسائل محرمانه، افشاء و اجتناب از آسیب است. این مطالعه با هدف بررسی طیفی از چالشهای اخلاقی تجربهشده توسط تعدادی از روانشناسان نظامی شاغل در مراکز مشاوره یکی از نیروهای نظامی ایران انجام شد. این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا، در یکی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۸ انجام شد. مشارکتکنندگان شامل ۳۱ نفر از روانشناسان نظامی شاغل در مراکز مشاورهی نیروی مذکور در کل کشور بودند که دارای مدرک کارشناسیارشد یکی از گرایشهای روانشناسی بودند و پنج تا پانزده سال سابقهی فعالیت داشتند. به دلیل دشواری دسترسی، دادهها با پرسشنامهی الکترونیکی گردآوری شد. مفاهیمی که مشارکتکنندگان بهعنوان چالشهای اخلاق حرفهای از آن یاد میکردند، بهترتیب در دستههای مرزهای صلاحیت، رازداری، روابط چندگانه و تغییر ناگهانی نقش طبقهبندی شدند. نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که یکی از دغدغههای تأثیرگذار بر عملکرد روانشناسان نظامی، موضوع اخلاق و چالشهای مربوط به آن در یگان خدمتیشان است؛ بنابراین به روانشناسان نظامی پیشنهاد میشود که از طریق شرکت در کارگاههای آموزشی با تصمیمگیریهای اخلاقی مهم و تعارضهای اخلاقی ذاتی در محیطهای نظامی آشنا گردند؛ همچنین در کسب مشورت و نظارت، فعال باشند و خودشان را در برنامههای خودپایشی درگیر کنند تا بتوانند بهطور مداوم در تصمیمگیری اخلاقی اثربخش مشارکت نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اخلاق بالینی دریافت: 1398/9/12 | پذیرش: 1399/1/1 | انتشار: 1399/1/1