دوره 8، شماره 2 - ( تیرماه 1394 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 85-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranaei Kordshouli H, Izadi M, Allahyari Bouzanjani A. The effect of personal and organizational factors on nurses’ knowledge oriented generosity: a research in Beheshti Hospital of Yasouj. IJMEHM 2015; 8 (2) :74-85
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5539-fa.html
رعنایی کردشولی حبیب‌الله، ایزدی موسی، اله‌یاری بوزنجانی احمد. سخاوتمندی دانشی پرستاران: اثر ویژگی‌های فردی و عوامل سازمانی (پژوهشی در بیمارستان شهید بهشتی(ره) شهرستان یاسوج) . اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1394; 8 (2) :74-85

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5539-fa.html


1- گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز ، ranaei@shirazu.ac.ir
2- دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
3- دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (7830 مشاهده)

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر عوامل فردی و سازمانی بر سخاوتمندی پرستاران در تسهیم دانش حرفه‌ای‌شان با سایر همکاران است. برای این منظور، جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز از مجموعه‌ای از پرسشنامه‌های پژوهش‌های پیشین استفاده شده است و داده‌های گردآوری شده از نمونه مورد بررسی (پرستاران شاغل در بیمارستان شهید بهشتی(ره) یاسوج) نیز با استفاده از آزمون‌های توصیفی (نرم‌افزار SPSS) و هم‌چنین، مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (نرم‌افزار Smart PLS) مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافته‌ها، در میان عوامل سازمانی، جو سازمان، سرپرستی و اقدامات مدیریت منابع انسانی با میزان تأثیر 25/0، 10/0 و 05/0 ، به‌ترتیب، بیش‌ترین تأثیر را بر سخاوتمندی دانشی پرستاران داشته‌اند. هم‌چنین، در میان ویژگی‌های فردی نیز احساس لذت از کمک به دیگران (با میزان تأثیر 32/0) و اعتماد به همکاران (با میزان تأثیر 16/0)، به‌ترتیب دارای بیش‌ترین تأثیر بر سخاوتمندی دانشی پرستاران بودند. این در حالی است که خودکارآمدی دانشی ادراک‌شده‌ی آن‌ها، اثر معنی‌داری بر رفتار تسهیم دانش آن‌ها نداشته‌ است. به‌عنوان نتیجه‌ای کلی، می‌توان گفت که ویژگی‌های فردی (به‌استثناء خودکارآمدی دانشی) و عوامل سازمانی هر دو بر سخاوتمندی دانشی پرستاران مؤثر هستند؛ اما این تأثیرگذاری به‌طور متوسط در میان عوامل فردی بیش‌تر است

متن کامل [PDF 216 kb]   (2787 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/3/8 | پذیرش: 1394/4/20 | انتشار: 1394/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb