سال 8، شماره 2 - ( تیرماه 1394 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 74-85 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranaei Kordshouli H, Izadi M, Allahyari Bouzanjani A. The effect of personal and organizational factors on nurses’ knowledge oriented generosity: a research in Beheshti Hospital of Yasouj. ijme. 2015; 8 (2) :74-85
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5539-fa.html
رعنایی کردشولی حبیب‌الله، ایزدی موسی، اله‌یاری بوزنجانی احمد. سخاوتمندی دانشی پرستاران: اثر ویژگی‌های فردی و عوامل سازمانی (پژوهشی در بیمارستان شهید بهشتی(ره) شهرستان یاسوج) . اخلاق و تاریخ پزشکی. 1394; 8 (2) :74-85

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5539-fa.html


1- دانشيار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز ، ranaei@shirazu.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت منابع انسانی بين‌الملل دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
3- دانشجوی دکتری مديريت منابع انسانی دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (2957 مشاهده)

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر عوامل فردی و سازمانی بر سخاوتمندی پرستاران در تسهیم دانش حرفه‌ای‌شان با سایر همکاران است. برای این منظور، جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز از مجموعه‌ای از پرسشنامه‌های پژوهش‌های پیشین استفاده شده است و داده‌های گردآوری شده از نمونه مورد بررسی (پرستاران شاغل در بیمارستان شهید بهشتی(ره) یاسوج) نیز با استفاده از آزمون‌های توصیفی (نرم‌افزار SPSS) و هم‌چنین، مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (نرم‌افزار Smart PLS) مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافته‌ها، در میان عوامل سازمانی، جو سازمان، سرپرستی و اقدامات مدیریت منابع انسانی با میزان تأثیر 25/0، 10/0 و 05/0 ، به‌ترتیب، بیش‌ترین تأثیر را بر سخاوتمندی دانشی پرستاران داشته‌اند. هم‌چنین، در میان ویژگی‌های فردی نیز احساس لذت از کمک به دیگران (با میزان تأثیر 32/0) و اعتماد به همکاران (با میزان تأثیر 16/0)، به‌ترتیب دارای بیش‌ترین تأثیر بر سخاوتمندی دانشی پرستاران بودند. این در حالی است که خودکارآمدی دانشی ادراک‌شده‌ی آن‌ها، اثر معنی‌داری بر رفتار تسهیم دانش آن‌ها نداشته‌ است. به‌عنوان نتیجه‌ای کلی، می‌توان گفت که ویژگی‌های فردی (به‌استثناء خودکارآمدی دانشی) و عوامل سازمانی هر دو بر سخاوتمندی دانشی پرستاران مؤثر هستند؛ اما این تأثیرگذاری به‌طور متوسط در میان عوامل فردی بیش‌تر است

متن کامل [PDF 216 kb]   (1006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb