Keshmiri F, Sohrabpou A, Farahmand S, Soltani Arabshahi F, Shah F, Saleh N et al . Inter-professional ethics education in team-based approach: values and ethics development in inter-professional collaboration. IJMEHM 2013; 6 (4) :42-56
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5183-fa.html
کشمیری فاطمه، سهراب پور امیرعلی، فرهمند شروین، سلطانی عربشاهی کامران، شاهی فرهاد، صالح نرگس و همکاران.. آموزش اخلاق بینحرفهای در رویکرد تیممحور: تدوین ارزشها و اصول اخلاقی در همکاری بینحرفهای. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1392; 6 (4) :42-56
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5183-fa.html
1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، fkeshmiri1385@gmail. com
2- گروه آموزشی داخلی، بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- گروه آموزشی طب اورژانس، بیمارستان امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- گروه آموزشی داخلی و آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- کارشناس دفتر مطالعات و توسعه دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
6- مرکز مطالعات و توسعه و گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (20112 مشاهده)
در مسیر درمان یکپارچه و مبتنی بر همکاری، یکی از دغدغههای اصلی در ارائهی مراقبت سلامت، رعایت ارزشها و اصول اخلاقی در همکاریهای بینحرفهای است. لذا در این مطالعه تلاش شده است چارچوب توانمندیهای اخلاق بینحرفهای تدوین و در ایران بومیسازی شود. پژوهش حاضر مطالعهی کیفی است که با استفاده از تکنیک دلفی در دوفاز انجام شد. در فاز اول مطالعه با استفاده از بررسی متون چارچوب اولیهی توانمندیهای اساسی اصول اخلاقی و ارزشهای بینحرفهای تدوین شد و در فاز دوم به منظور روانسنجی و بومیسازی در بافت فرهنگی ایران دو راند دلفی با شرکت 15 تن اعضای هیأت علمی و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حرفههای مختلف علوم پزشکی انجام شد و سپس شاخصهای روایی محتوایی (CVR,CVI) بررسی و در نهایت چارچوب توانمندیهای اخلاق بینحرفهای بومیسازی شده در ایران تدوین شد. در مطالعهی حاضر چارچوب اخلاق بینحرفهای با 12 توانمندی در سه بخش اساسی ارزشهای بیمارمحور، توانمندیهای اخلاقی بینحرفهای و ارزشهای تیممحور در ایران تدوین و بومیسازی شد. در راستای هدف کاربردی مطالعه و بهکارگیری توانمندیها در کوریکولومهای رشتههای مختلف علوم پزشکی، میانگین میزان اهمیت چارچوب توانمندی اخلاق بینحرفهای بررسی شد و با کسب میانگین بالای 5/4 از 5 در همهی ابعاد شامل ارزشهای بیمارمحور (9/4)، توانمندیهای اخلاقی بینحرفهای (6/4) و ارزشهای تیممحور (5/4) بر کاربرد و اهمیت آنان در برنامههای آموزشی تأکید شد. در مجموع، روانسنجی و بومیسازی چارچوب اخلاق بینحرفهای در ایران تأیید شد. بنابراین، چارچوب مذکور ابزاری کاربردی جهت تدوین برنامههای آموزشی و ارزشیابی توانمندیهای اخلاق بینحرفهای در ایران محسوب میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اخلاق بالینی دریافت: 1392/7/15 | پذیرش: 1392/7/15 | انتشار: 1392/7/15