دوره 6، شماره 4 - ( مهر ماه 1392 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 42-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshmiri F, Sohrabpou A, Farahmand S, Soltani Arabshahi F, Shah F, Saleh N et al . Inter-professional ethics education in team-based approach: values and ethics development in inter-professional collaboration. ijme. 2013; 6 (4) :42-56
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5183-fa.html
کشمیری فاطمه، سهراب پور امیرعلی، فرهمند شروین، سلطانی عربشاهی کامران، شاهی فرهاد، صالح نرگس و همکاران.. آموزش اخلاق بین‌حرفه‌ای در رویکرد تیم‌محور: تدوین ارزش‌ها و اصول اخلاقی در همکاری بین‌حرفه‌ای. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1392; 6 (4) :42-56

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5183-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، fkeshmiri1385@gmail. com
2- استاديار گروه آموزشی داخلی، بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشيار گروه آموزشی طب اورژانس، بیمارستان امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- استاد گروه آموزشی داخلی و آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- استادياز گروه آموزشی داخلی، بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
6- پزشک عمومی کارشناس دفتر مطالعات و توسعه دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
7- استاديار مرکز مطالعات و توسعه و گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (13199 مشاهده)
در مسیر درمان یکپارچه و مبتنی بر همکاری، یکی از دغدغه‌های اصلی در ارائه‌ی مراقبت سلامت، رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در همکاری‌های بین‌حرفه‌ای است. لذا در این مطالعه تلاش شده است چارچوب توانمندی‌های اخلاق بین‌حرفه‌ای تدوین و در ایران بومی‌سازی شود. پژوهش حاضر مطالعه‌ی کیفی است که با استفاده از تکنیک دلفی در دوفاز انجام شد. در فاز اول مطالعه با استفاده از بررسی متون چارچوب اولیه‌ی توانمندی‌های اساسی اصول اخلاقی و ارزش‌های بین‌حرفه‌ای تدوین شد و در فاز دوم به منظور روان‌سنجی و بومی‌سازی در بافت فرهنگی ایران دو راند دلفی با شرکت 15 تن اعضای هیأت علمی و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حرفه‌های مختلف علوم پزشکی انجام شد و سپس شاخص‌های روایی محتوایی (CVR,CVI) بررسی و در نهایت چارچوب توانمندی‌های اخلاق بین‌حرفه‌ای بومی‌سازی شده در ایران تدوین شد. در مطالعه‌ی حاضر چارچوب اخلاق بین‌حرفه‌ای با 12 توانمندی در سه بخش اساسی ارزش‌های بیمارمحور، توانمندی‌های اخلاقی بین‌حرفه‌ای و ارزش‌های تیم‌محور در ایران تدوین و بومی‌سازی شد. در راستای هدف کاربردی مطالعه و به‌کارگیری توانمندی‌ها در کوریکولوم‌های رشته‌های مختلف علوم پزشکی، میانگین میزان اهمیت چارچوب توانمندی اخلاق بین‌حرفه‌ای بررسی شد و با کسب میانگین بالای 5/4 از 5 در همه‌ی ابعاد شامل ارزش‌های بیمارمحور (9/4)، توانمندی‌های اخلاقی بین‌حرفه‌ای (6/4) و ارزش‌های تیم‌محور (5/4) بر کاربرد و اهمیت آنان در برنامه‌های آموزشی تأکید شد. در مجموع، روان‌سنجی و بومی‌سازی چارچوب اخلاق بین‌حرفه‌ای در ایران تأیید شد. بنابراین، چارچوب مذکور ابزاری کاربردی جهت تدوین برنامه‌های آموزشی و ارزشیابی توانمندی‌های اخلاق بین‌حرفه‌ای در ایران محسوب می‌شود.
متن کامل [PDF 2569 kb]   (1612 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb