دوره 6، شماره 4 - ( مهر ماه 1392 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 28-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi E, Fathi M J. A legal analysis of euthanasia in the Islamic criminal code of 2011. IJMEHM 2013; 6 (4) :17-28
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5182-fa.html
سلیمی انسیه، فتحی محمد جواد. تحلیل حقوقی اتانازی در لایحه‌ی قانون مجازات اسلامی 1390. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1392; 6 (4) :17-28

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5182-fa.html


1- پردیس قم دانشگاه تهران ، aeds90@gmail.com
2- گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، پردیس قم دانشگاه تهران
چکیده:   (29811 مشاهده)
اتانازی یا مرگ از روی ترحم یکی از مسائل جدید و چالش برانگیز در حوزه‌ی حقوق پزشکی است. مقاله‌ی حاضر با توجه به قانون مجازات 1390 اثبات می‌کند که در میان انواع اتانازی «اتانازی فعال و غیرداوطلبانه» با احراز شرایط قتل عمد، به‌موجب بند «الف» ماده‌ی 291 قانون مزبور مجازات قصاص را به همراه دارد. اما «اتانازی فعال و داوطلبانه» بر مبنای رضایت مجنی‌علیه قتل عمد نبوده و به‌موجب ماده‌ی 366 مجازات کم‌تری نیز درپی خواهد داشت. در مقابل اتانازی «غیرفعال» که عموماً عنصر مادی آن با ترک فعل مسبوق به قانون یا قرارداد همراه است، مشمول ماده‌ی 296 این قانون و ماده‌واحده خودداری از کمک به مصدومین می‌شود. مگر این‌که به‌موجب فعل مثبت مادی واقع شود، که هم چون موارد گذشته از مصادیق بند «الف» ماده‌ی 291 خواهد بود. در پایان نیز پیشنهاد می‌شود؛ قانون‌گذار با رویکردی جدید و عنوانی مستقل قتل از روی ترحم را جرم‌انگاری کرده و باتوجه به مبانی انصاف و عدالت، مجازات کم‌تری را برای این مجرمان نسبت به قاتلان با انگیزه شرارت مدنظر قرار دهد.
متن کامل [PDF 301 kb]   (8500 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: حقوق پزشکی
دریافت: 1392/7/15 | پذیرش: 1392/7/15 | انتشار: 1392/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط kaveharya8@gmail.com در تاریخ 1401/7/15
به نظر بنده اتانازی ربطی به دین نداره چون بیماران اعصاب وروان اسکیزوفرنی که با دارو درمان نمیشه و از توهمات شنوایی و بینایی رنج میبرد ناچار به خودکشی های خشن مثل خودسوزی و پرش از ارتفاع وغیره میشود که با اتانازی آمار خودکشی های خشن و خشونت بار به صفر میرسه و هزینه های درمان دولت و جامعه بسیار کم میشه. تشکر
نظر ارسال شده توسط مریم خلجزاده در تاریخ 1403/8/16
مطالب زیادی برای رد و قبول موضوع فقهی و فلسفی داریم .باوجود این هرکس برداشت خودش رو داره،به امید روزی که درک درستی داشته باشیم و قوانینی اجرایی مناسبی و انعطافی برای پذیرش افکار جدید *

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb