شناخت و آگاهی از جو اخلاقی وچگونگی درک آن در محیط کاری میتواند به پرستاران و مدیران در شناسایی و اجرای مکانیسمهایی جهت تغییر، ارتقاء و اداره جو اخلاقی کمک کند. این مطالعه با هدف مقایسهی درک پرستاران از جو اخلاق سازمانی واقعی و ایدهال در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه جندیشاپور اهواز انجام شد. این تحقیق توصیفی مقطعی، بر روی 558 نفر از پرستاران بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز که با روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر 2 بخش ویژگیهای دموگرافیک، پرسشنامهی جو اخلاقی واقعی و پرسشنامهی جو اخلاقی ایدهال بود. پرسشنامهی جو اخلاقی بر اساس نسخهی فارسی پرسشنامهی جو اخلاقی Olson ، بوده است که در 5 حیطه (مدیران، همکاران، پزشکان، بیماران، بیمارستان) جو اخلاقی را در محیط بیمارستان بررسی میکند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی آزمون t-test مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که جو اخلاقی واقعی حاکم بر بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز جو مثبتی بوده است (66/3= میانگین). همچنین، جو اخلاقی ایدهال پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، جوی مثبت بوده است (7/4=میانگین). تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات درک پرستاران از جو اخلاقی واقعی و ایدهال وجود داشته است( P <0.05 ). سمت و سابقهی کار پرستاران ارتباط معنیداری با میزان درک پرستاران از جو اخلاقی واقعی داشته است( P < 0.05 ). در تحقیق حاضر، جو اخلاقی موجود جو مثبتی بوده است. اما با جو اخلاقی ایدهال پرستاران فاصله دارد. بنابراین، مدیران باید جو اخلاقی موجود را حفظ و از طرفی استراتژیهایی جهت ارتقاء جو اخلاقی بهکار گیرند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |