دوره 6، شماره 2 - ( اردیبهشت ماه 1392 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 99-110 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazani S, Shayestehfard M, Saeed-al-Zakererin M, Cheraghian B. Nurses’ perception of actual and ideal organizational ethical climate in hospitals of Ahwaz Jondishapour University of Medical Sciences in 1390-91. ijme. 2013; 6 (2) :99-110
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5018-fa.html
خزنی صبریه، شایسته‌فرد مرضیه، سعیدالذاکرین منصوره، چراغیان بهمن. جو اخلاق سازمانی واقعی و ایده‌ال از دید پرستاران . اخلاق و تاریخ پزشکی. 1392; 6 (2) :99-110

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5018-fa.html


1- کارشناسی ارشد دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، skhazni@yahoo.com
2- هيأت علمی دانشکده علوم پزشکی آبادان دانشجوی دکترای آموزش پرستاری
3- استاديار دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
4- هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
چکیده:   (9080 مشاهده)

  شناخت و آگاهی از جو اخلاقی وچگونگی درک آن در محیط کاری می‌تواند به پرستاران و مدیران در شناسایی و اجرای مکانیسم‌هایی جهت تغییر، ارتقاء و اداره جو اخلاقی کمک کند. این مطالعه با هدف مقایسه‌ی درک پرستاران از جو اخلاق سازمانی واقعی و ایده‌ال در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز انجام شد. این تحقیق توصیفی مقطعی، بر روی 558 نفر از پرستاران بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که با روش نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر 2 بخش ویژگی‌های دموگرافیک، پرسشنامه‌ی جو اخلاقی واقعی و پرسشنامه‌ی جو اخلاقی ایده‌ال بود. پرسشنامه‌ی جو اخلاقی بر اساس نسخه‌ی فارسی پرسشنامه‌ی جو اخلاقی Olson ، بوده است که در 5 حیطه‌ (مدیران، همکاران، پزشکان، بیماران، بیمارستان) جو اخلاقی را در محیط بیمارستان بررسی می‌کند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی آزمون t-test مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که جو اخلاقی واقعی حاکم بر بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز جو مثبتی بوده است (66/3= میانگین). هم‌چنین، جو اخلاقی ایده‌ال پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، جوی مثبت بوده است (7/4=میانگین). تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات درک پرستاران از جو اخلاقی واقعی و ایده‌ال وجود داشته است( P <0.05 ). سمت و سابقه‌ی کار پرستاران ارتباط معنی‌داری با میزان درک پرستاران از جو اخلاقی واقعی داشته است( P < 0.05 ). در تحقیق حاضر، جو اخلاقی موجود جو مثبتی بوده است. اما با جو اخلاقی ایده‌ال پرستاران فاصله دارد. بنابراین، مدیران باید جو اخلاقی موجود را حفظ و از طرفی استراتژی‌هایی جهت ارتقاء جو اخلاقی به‌کار گیرند.

متن کامل [PDF 209 kb]   (2357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق زیستی
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۱۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb