XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayari Fard M, Ghobri Bonab B, Sohrabi F, Khorami Markani A, Zamanpoor E, Raghebian R, et al . Assessing Construct Validity of Spiritual Inteligence Scale in Iranian Students. IJMEHM 2018; 11 :329-340
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6048-fa.html
خدایاری فرد محمد، غباری بناب باقر، سهرابی فرامرز، خرّمی مارکانی عبدالله، زمانپور عنایت‌الله، راقبیان رؤیا، و همکاران. و همکاران.. بررسی روایی سازه‌ی مقیاس هوش معنوی در دانشجویان ایران. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1397; 11 () :329-340

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6048-fa.html


1- استاد، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشیار، روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- استادیار، پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی خوی، خوی، ایران
4- دکترای سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
5- دکترای روان‌شناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
6- دانشیار، دانشکده‌ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
7- دانشیار، روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
8- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
9- کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.تهران، ایران
10- کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (3337 مشاهده)
هوش معنوی مجموعه‌ای از قابلیت‌های معنوی فردی است که به سازگاری و رفتار حل مسأله کمک می‌کند. هدف مطالعه‌ی حاضر تعیین ابعاد نظری و تعیین روایی ساختاری مقیاس هوش معنوی مبتنی بر بافت فرهنگی و دینی در دانشجویان ایران بود. در این مطالعه‌‌ی روش‌شناختی تلفیقی، ابتدا با بررسی مقیاسهای موجود، 62 گویه انتخاب شد. در بخش کیفی با 67 نفر از دانشجویان مصاحبه شد و 42 گویه‌ی دیگر مقیاس استخراج گردید. در بخش کمّی، برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی استفاده شد. نمونه‌های پژوهش هزار نفر از دانشجویان بود که به شیوه‌ی تصادفی طبقه‏ای انتخاب شدند. کمیته‌ی اخلاق دانشگاه تهران، مجوز اخلاقی این پژوهش را صادر کرده است. با تحلیل عاملی، تعداد گویه‌ها از 104 به 39 گویه کاهش یافت. از بین ده عامل مدل نظری، هفت عامل در مجموع 21/60 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین نمود. این هفت عامل، زیر عنوان‌های فهم معنا و تأثیر امور دینی، درک و بسط حالات آگاهی و فراروندگی، درک پدیده‌ی متعالی در ورای موجودات هستی، تفکر انتقادی وجودی، توانایی تولید معنای شخصی، حل مسائل با استفاده از منابع معنوی و سازگاری معنوی در روابط بین‌فردی نامگذاری و طبقه‌بندی شدند. پایایی مقیاس بر اساس همسانی درونی گویه‌ها بین 731/0 تا 906/0 و پایایی کل مقیاس 945/0 بود. مقیاس 39 گویه‌ای هوش معنوی با ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب و الگوی ساختار عاملی قابل قبول و مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگی ایران می‌تواند به‌عنوان ابزاری روا و پایا در جامعه‌ی دانشجویی ایران کاربرد داشته باشد.
متن کامل [PDF 224 kb]   (633 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/6/5 | پذیرش: 1397/9/19 | انتشار: 1397/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb