دوره 11، شماره 1 - ( 1-1397 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 329-340 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayari Fard M, Ghobri Bonab B, Sohrabi F, Khorami Markani A, Zamanpoor E, Raghebian R, et al . Assessing Construct Validity of Spiritual Inteligence Scale in Iranian Students. ijme. 2018; 11 (1) :329-340
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6048-fa.html
خدایاری فرد محمد، غباری بناب باقر، سهرابی فرامرز، خرّمی مارکانی عبدالله، زمانپور عنایت‌الله، راقبیان رؤیا، و همکاران. و همکاران.. بررسی روایی سازه‌ی مقیاس هوش معنوی در دانشجویان ایران. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1397; 11 (1) :329-340

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6048-fa.html


1- دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی خوی، خوی، ایران
4- دکترای روان‌شناسی، تهران، ایران
5- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
6- کارشناس ارشد روان‌شناسی، تهران، ایران
7- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (178 مشاهده)
هوش معنوی مجموعه‌ای از قابلیت‌های معنوی فردی است که به سازگاری و رفتار حل مسأله کمک می‌کند. هدف مطالعه‌ی حاضر تعیین ابعاد نظری و تعیین روایی ساختاری مقیاس هوش معنوی مبتنی بر بافت فرهنگی و دینی در دانشجویان ایران بود. در این مطالعه‌‌ی روش‌شناختی تلفیقی، ابتدا با بررسی مقیاسهای موجود، 62 گویه انتخاب شد. در بخش کیفی با 67 نفر از دانشجویان مصاحبه شد و 42 گویه‌ی دیگر مقیاس استخراج گردید. در بخش کمّی، برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی استفاده شد. نمونه‌های پژوهش هزار نفر از دانشجویان بود که به شیوه‌ی تصادفی طبقه‏ای انتخاب شدند. کمیته‌ی اخلاق دانشگاه تهران، مجوز اخلاقی این پژوهش را صادر کرده است. با تحلیل عاملی، تعداد گویه‌ها از 104 به 39 گویه کاهش یافت. از بین ده عامل مدل نظری، هفت عامل در مجموع 21/60 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین نمود. این هفت عامل، زیر عنوان‌های فهم معنا و تأثیر امور دینی، درک و بسط حالات آگاهی و فراروندگی، درک پدیده‌ی متعالی در ورای موجودات هستی، تفکر انتقادی وجودی، توانایی تولید معنای شخصی، حل مسائل با استفاده از منابع معنوی و سازگاری معنوی در روابط بین‌فردی نامگذاری و طبقه‌بندی شدند. پایایی مقیاس بر اساس همسانی درونی گویه‌ها بین 731/0 تا 906/0 و پایایی کل مقیاس 945/0 بود. مقیاس 39 گویه‌ای هوش معنوی با ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب و الگوی ساختار عاملی قابل قبول و مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگی ایران می‌تواند به‌عنوان ابزاری روا و پایا در جامعه‌ی دانشجویی ایران کاربرد داشته باشد.
متن کامل [PDF 224 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb