Masoudiyekta L, Hassanpour Pazevar E, Parsapour A, Shamsi Gooshki E, Jalili M, Shojaei A. The Experience of Moral Distress from the Perspective of Emergency Medicine Physicians and Nurses in the Emergency Department: A Qualitative Study. IJMEHM 2025; 18 (1) : 3
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6797-fa.html
مسعودی یکتا لیلا، حسن پور پازواری احسان، پارساپور علیرضا، شمسی کوشکی احسان، جلیلی محمد، شجاعی امیراحمد. تجربهی تنشهای اخلاقی از منظر پزشکان طب اورژانس و پرستاران در بخش اورژانس: مطالعهای کیفی. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1404; 18 (1) :1-17
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6797-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه اخلاق پزشکی، مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران؛ گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
2- دانشجوی پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران ایران
4- دانشیار، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدرس اخلاق زیستی، مرکز اخلاق زیستی موناش، دانشگاه موناش، ملبورن، استرالیا
5- استاد، گروه طب اورژانس دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران ایران
6- دانشیار ، گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران ایران
چکیده: (298 مشاهده)
تنشهای اخلاقی یکی از چالشهای عمدهای است که کادر درمان با آن مواجه میشوند. این تنشها به معنای ناتوانی فرد در عمل، بر اساس ارزشهای درونی و حرفهای خود، به دلیل فشارهای داخلی و خارجی است. متخصصان بهداشت و درمان ممکن است با موقعیتی روبهرو شوند که در آن، دربارهی درستی یا نادرستی تصمیمات و اقدامات درمانی دچار تردید شوند و در برابر تغییراتی که آنها را غیراخلاقی میدانند، احساس ناتوانی کنند. مطالعهی حاضر، با هدف تبیین تجربهی تنشهای اخلاقی پزشکان طب اورژانس و پرستاران در بخش اورژانس انجام شد. مطالعه، کیفی و به روش تحلیل محتوا بود و در آن با ۲۵ نفر از کادر درمان که با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، مصاحبهی نیمهساختاریافته انجام گرفت. دادهها با نرمافزار MAXQDA 2018 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشاندهندهی این است که تجربهی تنشهای اخلاقی پزشکان طب اورژانس و پرستاران بخش اورژانس در چهار زمینهی اصلی تنشهای مرتبط با حقوق بیمار، تنشهای مرتبط با رابطهی کادر درمان و همکاران، تنشهای مرتبط با مدیریت و تنشهای مرتبط با حرفهمندان بود؛ بنابراین، ازدحام جمعیت، کمبود کادر درمانی، نبود تناسب میان حقوق و مزایا و حجم کاری و سوءمدیریت در منابع، اعم از انسانی و فیزیکی از مهمترین علل ایجادکنندهی تنش در بخش اورژانس بیمارستان امامخمینی(ره) است. برنامهریزی برای بهبود تریاژ، توجه شایسته به منابع انسانی، متناسبسازی منابع با نیازها، پایش جمعیت مجاز به حضور و تدوین پروتکل جامع و شامل برای کارکنان، میتواند به بهبود ارائهی خدمات مراقبتی به بیماران بیانجامد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اخلاق بالینی دریافت: 1403/7/8 | پذیرش: 1403/12/12 | انتشار: 1404/1/1