Mohagheghi M A, Tabatabaee S M, Tabrizchi N, Sajjadi Jazi S J, Larijani B, Seyedi S M, et al . The Professor’s Mission in the Cultural and Spiritual Education of Students; A case study of Higher Health Education. IJMEHM 2023; 16 (S1) : 11
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6667-fa.html
محققی محمدعلی، طباطبایی سیدمحمود، تبریزچی نرگس، سجادی سیدجمال الدین، لاریجانی باقر، سیدی سیدمهدی، و همکاران. و همکاران.. رسالت استادان در تربیت فرهنگی و معنوی دانشجویان موردکاوی آموزش عالی سلامت. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. ۱۴۰۲; ۱۶
(S۱) :۱۳۸-۱۵۷
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-۱-۶۶۶۷-fa.html
۱- استاد، پژوهشکده سرطان، انستیتو کانسر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، جمهوری ایران، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
۲- استاد، مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی، بیمارستان شهدای تجریش، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
۳- استادیار، متخصص پزشکی اجتماعی، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
۴- استاد، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
۵- استاد، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، پژوهشکده علوم بالینی غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
۶- دانشیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، تهران، ایران
۷- استاد، مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی و مجاری ادراری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران.
۸- استادیار اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
۹- استادیار اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده: (۶۲۹ مشاهده)
اعضای هیئت علمی، در تحقق اهداف و آرمانهای آموزش عالی و سلامت جامعه تأثیرگذارترین نقش را بر عهده دارند. در دوره معاصر، ایفای نقش فرهنگی و تربیتی استادان در مورد دانشجویان، در سرنوشت سازترین مأموریت آموزش عالی، به اندازه اهمیت و ضرورت مورد توجه قرار نگرفته است، و غفلت از آن خسارتها و عواقب ناگوار و جبرانناپذیری بدنبال داشته است. در این مطالعه، ضمن تبیین ضرورت و اهمیت، نسبت به شناسایی نقشهای فرهنگی برجسته استادان نسبت به دانشجویان (با تأکید بر آموزش عالی سلامت)، اهتمام و راهکارهای نافذ بررسی و پیشنهاد شده است. مطالعه با تلفیقی از روش توصیفی – تحلیلی و بحث متمرکز گروهی انجام شد. از دیدگاه های منتخبی از استادان صاحبنظر و دادههای حاصل از مقالات علمی معتبر بومی و موضوعات مرتبط در اسناد بالادستی استفاده شده است. یافته های مطالعه در پنج حوزه کلان و چهل موضوع تنظیم شد. "اهداف و آرمانهای فرهنگی"؛ "رسالت عمومی استادان برای تربیت فرهنگی عموم دانشجویان" و "رسالت اختصاصی استادان آموزش عالی سلامت"؛ " شیوههای معتبر" و "الزامات" تربیت فرهنگی دانشجویان" در ذیل هشت موضوع برگزیده در هر محور به ترتیب اولویت شناسایی و توصیه شد. استادان نقش محوری را در تربیت فرهنگی و ارزشی دانشجویان برعهده دارند. شایسته است این مسئولیت، بصورت عینی و شیوههای علمی مناسب طراحی و تحقق آن در نظام آموزشی رصد و تعالی آن تدبیر گردد
شمارهی مقاله: ۱۱
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش اخلاق پزشکی دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1402/9/1 | انتشار: 1402/9/1