Heidari A, Atashi S H, Kouchak F, Khatirnamani Z. Assessing Responsiveness to Non-Medical Needs of Inpatients in Educational-Therapeutic Hospitals in Gorgan, 2022. IJMEHM 2025; 18 (1) : 1
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6605-fa.html
حیدری علیرضا، آتشی سید حامد، کوچک فریده، خطیرنامنی زهرا. بررسی سطح پاسخگویی به نیازهای غیرطبی بیماران بستری در بیمارستانهای آموزشیدرمانی شهرستان گرگان در سال ۱۴۰۱. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1404; 18 (1) :1-18
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6605-fa.html
1- استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعهی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
2- پزشک عمومی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعهی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعهی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده: (275 مشاهده)
پاسخگویی به نیازهای غیرطبی بیماران، بیانگر خواست بیماران و خانوادهها برای مشارکت فعالانهتر در تصمیمها و برنامههای درمانی است. هدف این مطالعه، تعیین سطح پاسخگویی به نیازهای غیرطبی بیماران بستری بود. این مطالعه، مقطعی و به روش توصیفیتحلیلی انجام شد. تعداد 392 بیمار بستری از مراکز آموزشیدرمانی شهیدصیاد شیرازی و پنج آذر گرگان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مطالعه شرکت کردند. روش نمونهگیری، تصادفی نظاممند بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی روا و پایاشدهی پاسخگویی سازمان جهانی بهداشت بود. میانگین سنی (±انحراف معیار) بیماران برابر با (92/16 ±17/45) سال بود. 1/55 درصد از بیماران مرد و مابقی زن بودند. میانگین نمرهی کلی اهمیت پاسخگویی (±انحراف معیار) برابر با (45/4 ± 37/33) محاسبه شد که در سطحی بالاتر از متوسط قرار داشت. اغلب بیماران (بیشتر از 65 درصد)، همهی ابعاد پاسخگویی را خیلی مهم یا بیاندازه مهم ارزیابی کردند. مهمترین بُعد از دیدگاه بیماران، مناسببودن کیفیت محیط اطراف (9/95درصد) و کماهمیتترین بُعد، محرمانه نگهداشتن اطلاعات فردی (7/34درصد) بود. میانگین نمرهی کلی عملکرد پاسخگویی (±انحراف معیار) برابر با (0.7 ± 8) 54/54 محاسبه شد و در سطحی بالاتر از متوسط ارزیابی گردید. نمرهی کلی اهمیت و عملکرد پاسخگویی در بیمارستانهای آموزشی شهیدصیاد شیرازی و پنج آذر گرگان در سطحی بالاتر از متوسط قرار داشت. ضروری است، به ابعادی که از نظر بیماران مهم تلقی شدند و از نظر عملکرد پاسخگویی ضعیف بودند، اولویت داده شود و مراکز آموزشیدرمانی در پاسخگویی به بیماران در خصوص جنبههای غیربالینی توجه بیشتری نشان دهند.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اخلاق بالینی دریافت: 1402/5/2 | پذیرش: 1403/11/6 | انتشار: 1404/1/1