Nemati S, Rokh Afrooz D, Elahi N, Haghighizadeh M H. Evaluation of Professional Behavior of Nursing Students in Clinical Environment with Small Scale Professional Assessment Tool (P-MEX). IJMEHM 2020; 13 :589-606
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6318-fa.html
نعمتی سجاد، رخافروز داریوش، الهی نسرین، حقیقیزاده محمدحسین. ارزشیابی رفتار حرفهای دانشجویان پرستاری در محیط بالینی با ابزار ارزشیابی حرفهای در مقیاس کوچک (P-MEX). اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1399; 13
() :589-606
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6318-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکدهی پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
2- دکترای تخصصی پرستاری، گروه پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- دانشیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماریهای مزمن، دانشکدهی پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
4- مربی آمار زیستی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (1866 مشاهده)
سنجش عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری، بهعنوان منبعی برای تعیین نیازهای آموزشی و تصمیمگیری برای ایجاد تحول در محیطهای آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش، امری ضروری است. این مطالعه با هدف ارزشیابی رفتار حرفهای دانشجویان پرستاری در محیط بالینی، با ابزار ارزشیابی حرفهای در مقیاس کوچک (P-MEX) انجام شد. این مطالعهی توصیفیتحلیلی مقطعی با مشارکت 86 نفر از کارورزهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1398 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی اطلاعات دموگرافیک و فرم ارزشیابی P-MEX کروز بود. روایی و پایایی این ابزار از طریق سنجش بین مشاهدهگران انجام و با ضریب آلفای کرونباخ 76% تعیین شد. برای تحلیل دادهها از SPSS نسخهی 20 و آزمونهای آماری توصیفی، تیتست مستقل، آنالیز واریانس و آزمونهای تعقیبی Post Hoc استفاده گردید. در مجموع مهارتهای حرفهای، اکثر شرکتکنندگان در مرحلهی اول 51.2% در سطح متوسط و قابل انتظار و 48.8% بالاتر از حد انتظار و در مرحلهی دوم اکثراً 84.9% در سطح متوسط و در حد انتظار و 15.1% بالاتر از حد انتظار قرار گرفتند. در این پژوهش بر اساس نمرات ارزشیابی در طی دو مرحله، گرچه میانگین کل نمرات مهارتهای بالینی اکثر دانشجویان در محدودهی در حد انتظار از مقیاس لیکرت چهار درجهای قرار گرفت؛ اما نمرهی مهارتها در بخشهای ویژه پایینتر بود؛ لذا به منظور ارتقاء همهجانبهی مهارتهای حرفهای، تدوین برنامهریزیها و روشهای آموزشی مناسب در حیطهی رفتارهای حرفهای الزامی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/8/8 | پذیرش: 1399/1/1 | انتشار: 1399/1/1