Roomi A, Jamshidi F, Moradi A. Self-Assessment of Professional Ethics Among General Surgery and Orthopedic Residents In Educational Hospitals of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. IJMEHM 2020; 13 :470-483
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6242-fa.html
رومی عاطفه، جمشیدی فرخنده، مرادی امین. بررسی خودسنجی رعایت اخلاق حرفهای بین دستیاران جراحی عمومی و ارتوپدی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1399; 13
() :470-483
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6242-fa.html
1- گروه پزشکی داخلی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتیدرمانی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
2- گروه پزشکی قانونی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتیدرمانی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
3- دانشجوی دکترای حرفهای پزشکی، کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتیدرمانی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (1590 مشاهده)
اخلاق حرفهای یکی از مطرحترین عناوین در پزشکی است که آموزشدهندگان یا اساتید نقشی بسزا در آموزش و سنجش آن ایفا میکنند. مطالعهی حاضر با هدف بررسی رعایت اخلاق حرفهای بین دستیاران جراحی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال 1398، به شیوهی خودسنجی طراحی و اجرا شد. این مطالعه، پژوهشی مقطعی بود. هر کدام از دستیاران، پرسشنامهی استاندارد را که شامل متغیرهای مورد نیاز پژوهش بود، تکمیل کردند. ۴۷ نمونهی بررسیشده، با توجه به تعداد جامعهی دستیاران جراحی بخشهای عمومی و ارتوپدی، به روش نمونهگیری سرشماری انتخاب و به مطالعه وارد شدند. از 47 نفر، 29 نفر دستیار جراحی بخش عمومی و 18 نفر دستیار جراحی بخش ارتوپدی بودند. رعایت اخلاق حرفهای در حد قابلقبول بود. بین حیطهی دانش و مهارت ارتباطی و دستیاران در دو بخش عمومی و ارتوپدی ارتباط معنادار وجود داشت (P<0.05). بین رعایت اخلاق حرفهای و دستیاران در دو بخش عمومی و ارتوپدی نیز ارتباط معنادار وجود داشت (P<0.05). شاخص احترام به دیگران، با میانگین 08/6±66/1 بیشترین میانگین را به خود اختصاص داد و شاخص مهارتهای بینفردی و اجتماعی با میانگین 48/4±17/2 کمترین میانگین را داشت. با توجه به آنکه قرارگیری اخلاق حرفهای در قوانین و مقررات ازجمله عوامل مهم و حیاتی در رشد و توسعهی اخلاق است؛ در نهایت، باید نهادینهسازی اخلاق حرفهای در برنامهی استراتژیک و راهبردی در کانون توجه سیاستگذران قرار گیرد و ساختار، نحوهی آموزش و ارزشیابی اخلاق حرفهای بازنگری شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اخلاق بالینی دریافت: 1399/1/22 | پذیرش: 1399/8/7 | انتشار: 1399/1/1