XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M, Akbari H. Law and Ethics in the Marketing of Health-oriented Goods and Services on Instagram. IJMEHM 2019; 12 :584-596
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6161-fa.html
حسینی مینا، اکبری حانیه. حقوق و اخلاق بازاریابی کالاها و خدمات سلامت‌محور در اینستاگرام. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1398; 12 () :584-596

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6161-fa.html


1- استادیار گروه حقوق، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، حقوق خصوصی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
چکیده:   (2762 مشاهده)
شبکه‌های اجتماعی در جوامع انسانی امروز نقشی پررنگ ایفا می‌کنند. اینستاگرام به‌عنوان یکی از اثرگذارترین شبکه‌ها در کنار کارکردهای دیگر، به محلی برای بازاریابی و تبلیغات بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده است. تبلیغات در اینستاگرام با سایر اشکال تبلیغات متفاوت است. بازارمحوربودن این شبکه، باعث میشود چالشهای اخلاقی و حقوقی بسیاری پیرامون روابط صاحب حرفه و مصرفکنندگان به وجود آید. کالاها (مانند داروها و شبه‌داروها) و خدمات سلامت‌محور (مانند پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) با سلامت مصرفکنندگان در ارتباط هستند و هرگونه سهل‌انگاری صاحب حرفه در این خصوص می‌تواند به سلامت جسم و روان بیمار آسیبهای جدی وارد کند.این مقاله با مروری بر منابع کتابخانهای و اینترنتی و بررسی تحول رابطهی صاحب حرفه و مصرف‌کننده، به مطالعهی اخلاق بازاریابی اینستاگرامی و مسألهی سلامت پرداخته و حمایت حقوقی از سلامت مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات سلامت‌محور را در اینستاگرام با روشی تحلیلی‌توصیفی مطالعه کرده است. نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهد نقض حقوق مصرفکنندگان در اینستاگرام می‌تواند چهار نوع مسئولیت (کیفری، حقوقی، انتظامی و اخلاقی) را برای ناقضان به دنبال داشته باشد و در این خصوص، حمایت قانونگذار و نهادهای مسئول به منظور افزایش کیفیت این حمایت ضروری است.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اینستاگرام، بازاریابی، حقوق، سلامت
متن کامل [PDF 224 kb]   (802 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: حقوق پزشکی
دریافت: 1398/5/6 | پذیرش: 1398/10/23 | انتشار: 1397/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb