عسگری زهرا، حیدری محمدحسین، برخورداری رمضان، استکی بهنوش. بررسی دلالتهای دو فلسفهی «زیستپزشکی» و «انسانگرایانه» بر آموزش پزشکی. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1397; 11
() :266-277
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6023-fa.html
1- دانشجوی دکترای فلسفهی تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- هیأت علمی دانشکدهی علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- هیأت علمی دانشکدهی علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (3945 مشاهده)
فلسفهی پزشکی، یکی از حوزههای زیربنایی در اخلاق و تاریخ پزشکی به شمار میرود. این فلسفه، به لحاظ قدمت، سابقهای طولانی دارد و وضع فعلی آن حاصل تحولاتی است که در طول تاریخ، بر اثر رویدادهای تاریخی، فلسفی، اجتماعی و فرهنگی، در آن ایجاد شده است. یکی از مهمترین بازتابهای این تحول، در تعیین اهداف و مأموریتهای آموزش پزشکی در دورههای مختلف بوده است. در پژوهش حاضر، دو نگرش از مهمترین نگرشهای فلسفی به پزشکی، با هدف بررسی امکانها و حدود هریک در آموزش عمومی، آموزش تخصصی و درمان، با روش توصیفیتحلیلی مقایسه میشود. این دو رویکرد عبارتاند از: فلسفهی «زیستپزشکی» و فلسفهی «انسانگرایانه» که یکی صرفاً، مبتنی بر سازوکارهای زیستشناختی انسان است و دیگری، رویکردی مبتنی بر تمامیت اوست. نتایج پژوهش نشان میدهد آموزش پزشکی، در نتیجهی رویکرد زیستپزشکی، بر آموزش تخصصی متمرکز است و طبابت در آن، بهصورت رابطهای پدرسالارانه انجام میشود؛ درصورتیکه در رویکرد انسانگرایانه، آموزش عمومی، در کنار آموزش تخصصی، قرار میگیرد و بر تمامیت انسان تأکید میشود که در نتیجهی آن، طبابت، بهصورت رابطهای مشارکتی بین پزشک و بیمار محقق میگردد.
نوع مطالعه:
مروری |
دریافت: 1397/3/22 | پذیرش: 1397/10/22 | انتشار: 1397/1/26