1- پژوهشگر انجمن اخلاق پزشکی، مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
2- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
3- مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران ، fasghari@sina.tums.ac.ir
چکیده: (9849 مشاهده)
برای ارزیابی حساسیت اخلاقی دانشجویان پزشکی در جوامع مختلف نمیتوان از یک ابزار و محتوای واحد استفاده کرد. در مطالعهی حاضر برای ارزیابی حساسیت اخلاقی دانشجویان پزشکی در ایران، یک پرسشنامهی بومی با محتوای منطبق بر اصول اخلاقی و ارزشهای حرفهای پزشکی و فرهنگ و قوانین اخلاق پزشکی کشورمان تدوین شده است. برای تدوین سؤالات از سناریوهای ارزیابی رفتار حرفهای منتشر شده در مقالات و کتابها، راهنمای رفتار حرفهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و لاگبوکهای دورهی درسی اخلاق پزشکی دانشجویان دانشکدهی پزشکی استفاده شده است. 7 مورد سؤالات اولیه در مطالعهی پایلوت از نظر شفافیت و مناسب بودن بررسی شدند. سپس 38 سؤال اولیه در اختیار 7 نفر از اساتید خبره و 4 نفر از دانشجویان پزشکی خبره در زمینهی اخلاق پزشکی برای ارزیابی محتوا قرار داده شد که همگی در مورد تمامی سؤالات نظر دادند. در مجموع پایایی 35 سؤال به روش آزمون مجدد ارزیابی شد که سؤالات در طی دو مرحله و با فاصله 2 هفته در اختیار 30 نفر از دانشجویان پزشکی قرار گرفت. در مرحلهی ارزیابی پایایی 24 سؤال بهعنوان سؤالات نهایی تعیین شدند. میانهی شاخصهای همبستگی ICC (Intraclass Correlation Coefficient) و Spearman و Kappa برای سؤالات نهایی شده به ترتیب 81/0، 65/0 و 53/0 محاسبه شد. همچنین، شاخص آلفای کرونباخ 67/0 بود. پرسشنامهی نهایی شامل 24 سؤال با محتوای بالینی است که هر کدام یک چالش اخلاقی را مطرح کرده است. ابزار طراحی شده میتواند بهعنوان یک ابزار پژوهشی روا و پایا جهت بررسی سیر تغییرات حساسیت اخلاقی دانشجویان پزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد. ارزیابی اثربخشی اصلاحات کوریکولوم آموزشی در موضوع اخلاق پزشکی میتواند مورد استفادهی دیگر چنین ابزاری باشد. ابزار طراحیشده در این مطالعه نخستین ابزار بومی برای ارزیابی حساسیت اخلاقی دانشجویان پزشکی در ایران است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اخلاق بالینی دریافت: 1393/6/23 | پذیرش: 1393/6/23 | انتشار: 1393/6/23