1- دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی تولیدمثل، پژوهشکدهی فنآوریهای نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی ـ ابنسینا، تهران ، m-rasekh@sbu.ac.ir
2- پژوهشکدهی فنآوریهای نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی ـ ابنسینا، تهران
چکیده: (8322 مشاهده)
باروری از جمله تواناییهای نخستین آدمیان است. این توانایی غالباً بهصورت طبیعی محقق میشود، اما در پارهای موارد روشها و فناوریهای جدید علمی امکان تحقق خواست تولیدمثل را در اختیار زوجین نابارور قرار میدهند. در سالهای اخیر، از عبارت «حق بر باروری» برای اشاره به خواست زوجین برای محقق ساختن توانایی باروری سخن به میان آمده و گاه بر تکلیف حکومت در برآوردن این حق تأکید میشود. بهنظر میرسد ابهام نهفته در «حق بر باروری» میتواند مشکلاتی جدی را در فهم ما از این موضوع و، به تبع، شیوهی مواجهه با آن در جامعه پدید آورد. در این مقاله، ضمن ایضاح مفهوم «حق»، این دعوی درانداخته میشود که «حق بر باروری» را میتوان در هر دو قالب «حقادعا» و «حق آزادی» دریافت اما فقط فهم آن در قالب «حقآزادی» موجه و مقبول است. از این رو، «حق بر باروری»، در واقع، حق بر آزادی درخواست فرزندآوری و جستوجو برای فراهم آوردن مقتضیات آن، از جمله استفاده از روشهای درمان ناباروری، است. این حق، همچون دیگر حقهای آدمی، در توازن و تناسب با مصلحت عمومی قرار دارد، به گونهای که میتواند در شرایطی خاص، مثلاً در شرایط جمعیتی نامناسب، مورد حمایت و تشویق یا ممانعت و تضییق حکومت قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1393/4/7 | پذیرش: 1393/4/7 | انتشار: 1393/4/7