دوره 5، شماره 9 - ( (اسفند ماه ویژه نامه اخلاق در آموزش) 1391 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 0-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حجازی علی، هدایتی مهتاب. تأثیر برنامه‌ی درسی پنهان در توسعه‌ی اخلاق در آموزش. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1391; 5 (9) :117-0

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5169-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، Ali_hejazi@yahoo.com
چکیده:   (9531 مشاهده)
به منظور تحقق اهداف آموزشی اهمیت برنامه‌های آموزشی انکار‌ناپذیر است. برنامه‌ی درسی پنهان به تدریس متن غیررسمی و غیر ملموس نظام ارزش‌ها، هنجارها و طرز برداشت‌ها و جنبه‌های غیرآکادمیک مراکز آموزش عالی و جنبه‌های غیررسمی مراکز آموزش عالی که متأثر از کل نظام تربیتی به فلسفه حاکم، ساخت و بافت کلی جامعه باشد، اطلاق می‌شود. اخلاق در آموزش شامل مصادیقی از قبیل، مسؤولیت پذیری، پاسخگوئی، دلسوزی، امانت‌داری، رازداری، احترام گذاشتن به دانشجویان است که از طریق برنامه‌ی درسی پنهان توسط دانشجویان آموخته می‌شود. . این مقاله به تأثیر برنامه درسی پنهان براخلاق در آموزش می‌پردازد. این مقاله مروری با استفاده از منابع چاپی و دیجیتالی معتبر تدوین شده است. برنامه‌ی درسی پنهان مبنای احساس ارزش و عزت نفس است و بیش از برنامه‌ی درسی رسمی در سازگاری دانشجویان مؤثر بوده و کل فرآیند تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برنامه‌ریزی پنهان در بسیاری از جنبه‌ها از برنامه‌ی درسی صریح، مؤثرتر و آموخته‌های آن پایدارتر و از گستردگی فراگیرتری برخوردار است. اساتید دانشگاه نقش الگویی برای دانشجویان خود دارند و از طریق عملکرد آن‌ها صفات ارزشی و حرفه‌ای آموزش علوم پزشکی منتقل می‌شود و می‌تواند بستر مناسبی را برای توسعه‌ی اخلاق در آموزش فراهم نماید. دانشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین کانون علمی و فرهنگی جامعه با تربیت متخصصان در تعیین سرنوشت آتی کشور نقش اساسی دارند . استفاده‌ی اساتید از برنامه‌ریزی پنهان در آموزش سبب انتقال ارزش‌ها و هنجار‌های آموزشی به دانشجویان و توسعه‌ی اخلاق در آموزش می‌شود.
     
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1392/7/3 | پذیرش: 1392/7/6 | انتشار: 1392/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb