دوره 6، شماره 3 - ( مردادماه 1392 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 93-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari Noori J, Ebadi A, Alhani F, Rejeh N. Spirituality-based education by role model nursing instructors: a qualitative study. IJMEHM 2013; 6 (3) :84-93
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5124-fa.html
مختاری نوری جمیله، عبادی عباس، الحانی فاطمه، رژه ناهید. آموزش مبتنی بر معنویت توسط مربیان پرستاری الگو: مطالعه‌ی کیفی. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1392; 6 (3) :84-93

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5124-fa.html


1- دانشکده‌ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌اله (عج)
2- دانشکده‌ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌اله (عج) ، ebadi1347@bmsu.ac.ir
3- دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
4- دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد
چکیده:   (12899 مشاهده)
یکی از راهبردهای مهم در یادگیری دانشجویان پرستاری، تأثیرپذیری از الگوهاست. شناخت راهبردهای معنوی مربیان الگو در شرایطی که دانشجویان پرستاری در معرض تهدیدات و موانع رشد معنوی هستند، می‌تواند مربیان پرستاری را برای مقابله با آن‌ها تقویت کند. مطالعه‌ی حاضر با هدف «درک تجربیات دانشجویان پرستاری از راهبردهای معنوی مربیان الگو در فرایند الگومحوری» انجام شد. در این مطالعه‌ی کیفی، 22 دانشجوی پرستاری به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف در سال1390 انتخاب شدند. آنالیز داده‌ها از طریق تحلیل محتوی انجام شد. داده‌ها از طریق 3 بحث گروه متمرکز (20n=) و دو مصاحبه‌ی انفرادی با دانشجویان پرستاری از 5 دانشکده‌ی پرستاری شهر تهران گردآوری شد. راهبردهای معنوی مربیان الگو در قالب دو طبقه‌ی اصلی: 1. ایجاد باورهای مذهبی 2. پایبندی به اخلاقیات مشخص شد. به‌کارگیری راهبردهای آموزش مبتنی بر معنویت توسط مربیان پرستاری الگو در قالب کوریکولوم پنهان بیانگر اعتقادات مذهبی آنان در مقابله با تهدیدات و موانع رشد معنوی دانشجویان پرستاری بود و با این راهبردها به ارتقای رشد معنوی دانشجویان پرستاری کمک می‌کردند. از این رو، توصیه می‌شود که برای توسعه‌ی معنویت در آموزش دانشجویان پرستاری، از راهبردهای معنوی مربیان الگو برای ارتقای معنوی دانشجویان که سلامت افراد جامعه در دست‌های آن‌هاست، استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، معنویت، الگومحوری
متن کامل [PDF 195 kb]   (4084 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/5/14 | پذیرش: 1392/6/10 | انتشار: 1392/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb