دوره 5، شماره 2 - ( فروردین ماه 1391 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabbari Beirami H, Bakhshiyan F, Bateni G, Mohjal Shojaae M A, Abbasnejad F, Khalili M. The Model of Sheikh Fazloallah Hammadani in health system management. IJMEHM 2012; 5 (2) :1-9
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5039-fa.html
جباری بیرامی حسین، بخشیان فریبا، باطنی غلامرضا، محجل شجاع محمد علی، عباس نژاد فریدون، خلیلی مجید. الگوی موفق شیخ فضل اله همدانی در مدیریت نظام سلامت (با توجه به نحوه ی مدیریت بیمارستان رشیدی در قرن هشتم هجری) . اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1391; 5 (2) :1-9

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5039-fa.html


1- گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، همکار مرکز کشوری مدیریت سلامت (NPMC) تبریز ، hosseinhosseinj@yahoo. com
2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
3- شورای پژوهشی مرکز تاریخ و فرهنگ ایران
4- مرکز تحقیقات سل و بیماری‌های ریه دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (11267 مشاهده)
در عصر تسلط خرافات و تعصبات بر علم پزشکی (قرون وسطی) و شیوع همه‌گیری‌های وحشتناک طاعون، آبله، سل و جذام در اروپا و رکود در علم طب، خردمندانی چون رازی و ابن سینا دوران طلایی تاریخ پزشکی را رقم زدند. اما حملات ویرانگر مغول به ایران بسیاری از نظام‌های اجتماعی را نابود کرد و در حوزه‌ی طب نیز جادوگری و خرافه‌پرستی را گسترش ‌داد. در آن زمان، خواجه رشیدالدین همدانی، وزیر ایلخانی، تلاش بسیاری کرد تا از انحطاط طب ایرانی - اسلامی جلوگیری نماید. الگوی مدیریت سلامت وی در بیمارستان رشیدی با تئوری‌های این زمان برابری می‌کند و برای مدیران حوزه‌ی سلامت آموزه‌های مهمی دارد. این مطالعه با هدف معرفی موفقیت‌های فوق برای استفاده در نظام سلامت کشور انجام شده است. این مطالعه‌ی «تحلیلی - اسنادی» مستندات تاریخی تجربه‌ی موفق مدیریت سلامت در بیمارستان رشیدی را در چارچوب نگرش مدیریت نظام‌مند تجزیه و تحلیل می‌نماید. مستندات اجرا شده‌ی بیمارستان رشیدی در کارکردهای نظام سلامت (تولیت، تولید منابع، ارائه‌ی خدمات و تأمین مالی) همراه با نوآوری‌هایی چون کار تیمی، تمام وقت بودن پزشکان، مطلوبیت نظام مالی، اقتصاد سلامت، تأمین مالی پایدار، بیمه‌ی همگانی، مراقبت در منزل و جداسازی بیماران عفونی، همه با اصول و ارزش‌های حاکم بر ارائه‌ی خدمات و استراتژی‌های جاری اصلاحات نظام سلامت هم راستا بوده است و تا حدود زیادی با مستندات سازمان‌های جهانی و صاحب‌نظران اصلاحات در سه دهه‌ی اخیر هم‌خوانی دارد. تجربه‌ی مدیریت بیمارستان رشیدی که با ارزش‌های دینی و فرهنگی و یافته‌های علمی روز مطابقت دارد می‌تواند به‌عنوان الگوی عملی مورد استفاده‌ی مدیران سطوح عالی نظام سلامت کشور قرار گیرد.
متن کامل [PDF 286 kb]   (2714 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تاریخ پزشکی
دریافت: 1392/3/25 | پذیرش: 1392/7/22 | انتشار: 1392/7/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb