jolaee S, bakhshandeh B, mohammadebrahim M, asgarzadeh M, vasheghanifarahani A, shariat E, et al . Nursing code of ethics in Iran: the report of an action research. IJMEHM 2010; 3 (2) :45-53
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5024-fa.html
جولایی سودابه، بخشنده بابک، محمد ابراهیم مینا، عسگرزاده مژگان، واشقانی فراهانی علی، شریعت اسماعیل، و همکاران.. کدهای اخلاق پرستاری در ایران: گزارش بخشی از یک مطالعهی اقدام پژوهی . اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1389; 3 (2) :45-53
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5024-fa.html
1- عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و دانشکدهی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، avasheghani@sina.tums.ac.ir
4- عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (26855 مشاهده)
شایسته است که پرستاران در جایگاههای مختلف ارائهی خدمت، فعالیتهای خود را بر اساس ارزشهای مشترکی بنا نهند که معمولاً در کدهای اخلاقی پرستاری منعکس میگردد. با توجه به فقدان کدهای مدون اخلاق پرستاری در کشور ما، هدف از این مطالعه، که بخشی از یک مطالعه جامعتر میباشد، طراحی و تدوین آزمایشی کدهای اخلاق حرفهای پرستاران در کشور ایران است.
جستوجو در متون منتشر شده و بانکهای اطلاعاتی اینترنتی برای بررسی کدهای رایج در کشورهای مختلف انجام شد و دادههای بهدست آمده پس از ترجمه مورد تجزیه و تحلیل محتوایی قرار گرفت. سپس مجموعهای از کدهای مشترک عملکرد حرفهای، بهعنوان پایهی اولیه تدوین و طی جلسات بحث گروهی متمرکز در بیمارستان سینا مجدداً تحلیل شده و منطبق با شرایط فرهنگی و بستر اجتماعی سیستم ارائهی خدمات سلامت در ایران، کدهای آزمایشی نهایی استخراج گردید.
کدهای اخلاق پرستاری پیشنهادی در یازده محور شامل احترام به بیمار، آموزش به بیمار، احترام به همکاران تیم درمان، وظیفهشناسی، ارتقا دانش و توانمندی حرفهای، مدیریت تعارضات منافع، تعهد به صداقت، تعهد به رازداری، تعهد به عدالت، ارتقا کیفیت مراقبت از بیمار، تعهد به حفظ حیثیت پرستاری میباشد که مصادیق هر یک نیز ذکر شده است.
بهنظر میرسد که این مجموعه کدهای آزمایشی بتواند منبع اولیهای را برای تهیهی ابزار ارزیابی وضعیت موجود عملکرد اخلاقی پرستاران فراهم کرده و به تداوم فعالیت تا دستیابی به کدهای استاندارد شده کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1392/3/19 | پذیرش: 1392/4/25 | انتشار: 1392/4/25