1- دانشگاه تربیت مدرس
2- گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس ، ahhani_f@modares. ac. ir
چکیده: (16162 مشاهده)
تحقیقات آموزشی، در باب تصمیمگیری اخلاقی در پرسنل پرستاری کم است. این مرور به بررسی کلی مطالعات منتشر شده بین سالهای 1980 تا 2007 پرداخته است. مقالات مورد بررسی از طریق پایگاههای اطلاعاتی Medline و CINAHL جستوجو و مرور شده است. در این مطالعه بیشتر بر اصل شناسایی فاصلهی دانش و عمل در تحقیقات تمرکز شده و بر چهار نکتهی اصلی تأثیر آموزش بر گسترش تصمیمگیری اخلاقی، درک پرسنل و واکنش آنها به موضوعات اخلاقی، سطح استدلال اخلاقی پرسنل و عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرسنل تأکید شده است. در این تحقیقات شیوههای مختلف مورد استفاده و تمرکز آنها بر موضوعات خاص، مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفت. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که آموزش تأثیر مثبتی بر گسترش تصمیمگیری اخلاقی پرسنل دارد. بنابراین مطالعات بیشتری باید بر روی آموزشدهندگان و مربیان بالینی مسائل اخلاقی و همچنین بر تعامل بین آموزش بالینی و تئوری متمرکز شوند. مرور مطالب و مقالات مروری در این زمینه میتواند اطلاعات و دانش با ارزشی را در زمینهی یافتن راهکارهای مناسب فراهم کند. لذا پیشنهاد میشود تحقیقاتی در این خصوص و بهطور هماهنگ وگسترده و با در نظر گرفتن سایر مسائل مناسب برای برنامهریزیهای آتی مؤثر بر ارتقاء تصمیمگیریهای اخلاقی انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1392/5/2 | انتشار: 1396/7/5