، irajshakerinia@gmail.com
چکیده: (14136 مشاهده)
درمان بیماریها وابستگی زیادی به تعامل بین پزشک و بیمار دارد و نتیجهی همکاری بیمار با پزشک، درمانی سریع و موفق است. این امر هنگامی محقق میشود که پزشک از توانایی برقراری ارتباط با بیمار برخوردار باشد. تحقیقات زیادی نشان دادهاند که ناتوانی کادر درمانی بهخصوص پزشکان و پرستاران در ایجاد رابطهی مناسب با بیماران نه تنها هزینههای زیادی ایجاد میکند بلکه موجب میشود که بیماران از فرآیند درمان نیز ناراضی باشند، به دستورالعملهای درمانی پزشک معالج عمل نکنند، تصمیم به تعویض پزشک داشته باشند و بهطور کلی نسبت به درمان و سازمانهای بهداشتی و درمانی نگرش منفی پیدا کنند. تحقیقات نشان داده است معایناتی که کمتر از10 دقیقه طول میکشند از برقراری یک ارتباط مناسب جلوگیری میکنند و مانع از انجام یک معاینهی کامل و حاکی از دلسوزی بوده و رضایتمندی بیماران را کاهش میدهند. البته بسیاری از پزشکان نسبت به اصل برقراری ارتباط با بیماران نگرش مثبت دارند، اما فاقد مهارتهای ارتباطی مناسب هستند. از آنجایی که برقراری ارتباط از مهارتهای انسانی است و جزء جداییناپذیر مهارتهای بالینی پزشکان است، از طریق گنجاندن دروس برقراری مهارتهای ارتباط انسانی در واحدهای آموزشی تحصیلی یا برگزاری کارگاههای آموزش مهارت ارتباط باید به کادر درمانی علیالخصوص پزشکان و پرستاران برای درمان سریع و موفق بیماران کمک کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1392/4/25 | انتشار: 1396/7/5