چکیده: (10567 مشاهده)
یکی از مواردی که بهنحو بارزی بر روی رفتار مصرفکننده و چگونگی انتخاب او اثر میگذارد، بحث تبلیغات و بازاریابی است. این مسأله در خصوص تولیدات دارویی و بهداشتی اهمیت دو چندانی دارد؛ زیرا تبلیغات این تولیدات مستقیماً با سلامت مصرفکنندگان در ارتباط است. امروزه با ظهور فناوریهای جدید و راحت شدن کار بنگاههای اقتصادی در مورد تبلیغات کالاهایشان، مصرفکنندهی نامطلع در معرض خطر بیشتری قرار دارد. نظام حقوقی ما در این زمینه قوانین به روز و کارآمدی نداشته و موادی از قوانین پزشکی و دارویی که به امر تبلیغات میپردازند، مبهم، قدیمی و بدون توجه به تحولات روز دنیا در علوم پزشکی و داروسازی، تبلیغات و حقوق مصرفکننده هستند. یکی از مهمترین راههای حمایت از سلامت مصرفکنندگان، قانونمند کردن تبلیغات و بازاریابی تولیدات دارویی و بهداشتی در کنار ترویج اخلاق حرفهای در تجارت این تولیدات است. با گسترش اخلاق حرفهای، ریسک تولید پایین آمده و رضایت مصرفکننده افزایش مییابد. مسؤولیت اخلاقی در کنار مسؤولیت حقوقی و کیفری میتواند موجبات حمایت از منافع مادی و معنوی مصرفکننده را فراهم آورده و صاحب حرفه را در جهت حفظ بازار یاری نماید. در این مقاله تلاش شده است که پس از تبیین حقوق مصرفکنندگان تولیدات دارویی و بهداشتی و امکان تضییع این حقوق در جریان تبلیغات و بازاریابی، راهکارهای حقوقی و اخلاقی در جهت حمایت از این قشر با مطالعه و تحلیل منابع قانونی در نظام حقوقی ایران مورد بررسی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1392/3/19 | انتشار: 1392/4/25