دوره 3، شماره 1 و 2 - ( (ویژه نامه اسفند ماه) 1388 )                   جلد 3 شماره 1 و 2 صفحات 38-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakeriniya I. Telling bad news: the necessity of its training. IJMEHM 2010; 3 (1 and 2) :29-38
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-246-fa.html
شاکری نیا ایرج. آموزش مهارت انتقال اخبار بد: ضرورت توانمند شدن در یک مهارت بالینی. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1388; 3 (1 و 2) :29-38

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-246-fa.html


عضو هیأت علمی گروه روان شناسی دانشگاه گیلان ، irajshakerinia@gmail.com
چکیده:   (8056 مشاهده)
بررسی روند تاریخی علوم پزشکی از پیشرفت‌های فراوانی در این حوزه حکایت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که امروزه پزشکان می‌توانند بیماری‌های متعدد را شناسایی و معالجه کنند. باوجود این، در فعالیت‌های پزشکی، خبرهای بد و ناگوار، مانند خبر ابتلاء بیمار به بیماری لاعلاج یا صعب‌العلاج، بروز خطای پزشکی یا فوت بیمار نیز وجود دارند. در این موقعیت متخصص مربوطه مجبور به اطلاع‌رسانی است. ارائه‌ی این اخبار غالباً ناگوار است و به‌دلیل ماهیت اخبار بد، پزشکان و دیگر کارکنان بخش درمان در انتقال آن دچار فشار روانی می‌شوند. بخشی از این فشارهای روانی، ناشی از کمبود مهارت‌های ارتباطی پزشکان و کادر درمان در اطلاع‌رسانی مربوط به اخبار بد است. مرور پژوهش‌ها نشان می‌دهدکه پزشکان در زمینه‌ی انتقال اخبار بد، مهارت بالینی لازم را ندارند. از آن‌جا که این مهارت‌های ارتباطی قابل آموزش هستند تلاش‌های گسترده‌ای جهت آموزش آن‌ها انجام گرفته، الگوهای مناسبی معرفی شده‌اند و نگارنده مهم‌ترین آن‌ها را در این مقاله معرفی کرده است.

متن کامل [PDF 183 kb]   (2595 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: 1392/3/19 | انتشار: 1392/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb