دانایی فرد حسن، رجبزاده علی، درویشی آذر. تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری در ارتقاء پاسخگویی عمومی بیمارستانهای دولتی . اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1389; 3 (4) :57-70
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-223-fa.html
1- گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، hdanaee@modares.ac.ir
2- گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
3- رشته مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (8733 مشاهده)
عملکرد سازمانهای دولتی بر ارتقاء مشروعیت مردمی آنها تأثیر میگذارد. بیمارستانهای دولتی از جمله سازمانهای عمومی هستند که عملکرد آنها در افزایش اعتماد شهروندان به دولت نقش کلیدی ایفا میکند. پاسخگویی عمومی بهعنوان یکی از شاخصهای نرم عملکرد در ادبیات مدیریت در بخش دولتی حائز اهمیت فراوان است. دانش موجود بر تأثیر متغیرهای مختلف بر پاسخگویی عمومی اشعار دارد ولی به نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری نپرداخته است. هدف این پژوهش، بررسی رابطهی شایستگی اخلاقی - اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری با پاسخگویی عمومی است. پژوهش حاضر نوعی پژوهش توسعهای است و استراتژی آن همبستگی است. مدل این پژوهش، در بیمارستانهای دولتی شهر تهران آزمون شده است. در این پژوهش، دو سؤال مورد بررسی قرار گرفت: 1) تا چه حد شایستگی اخلاقی - اسلامی مدیران بیمارستانهای دولتی پاسخگویی عمومی آنها را افزایش میدهد؟ 2) تا چه حد فرهنگ خدمتگزاری تأثیر شایستگی اخلاقی- اسلامی مدیران بیمارستانهای دولتی را بر پاسخگویی عمومی آنها نسبت به بیماران ارتقاء میبخشد؟ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بین شایستگی اخلاقی- اسلامی مدیران و پاسخگویی عمومی رابطهی معنیدار مثبتی وجود دارد. تأثیر شایستگی اخلاقی- اسلامی بر پاسخگویی عمومی حدود 04/0 درصد بود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که فرهنگ خدمتگزاری تأثیر شایستگی اخلاقی - اسلامی بر پاسخگویی عمومی را حدود 1/ 0 درصد افزایش میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1392/5/2 | انتشار: 1396/7/5