خانساری فاطمه، نمازی حمیدرضا. مقایسه ی منشور اخلاقی سه شرکت داروسازی Merck، Roche و Novartis: مشتری مداری یا بیمارمحوری؟. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1389; 3 (5 و 1) :12-22
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-211-fa.html
1- مسؤول بخش علمی واحد بازاریابی شرکتهای داروسازی تهراندارو، تهرانشیمی، آفاشیمی، وانا و پلاسمادارو
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، hamidrezanamazi@yahoo.com
چکیده: (12204 مشاهده)
با لحاظ اینکه شرکتهای داروسازی دربرگیرندهی عناصر متعدد درونی و برونی از جمله شرکتهای پخش، بیماران، پزشکان، کارکنان، سهامداران و ... هستند و باتوجه به بروز تعارضات ملموس در این زمینه، برخی از این شرکتها، تدوین منشوراخلاقی (code of ethics) را بهعنوان مزیتی استراتژیک محسوب میکنند و معتقدند این مهم نقش مؤثری در پیشبرد اهداف سازمانیشان داشتهاست. این مقاله به بررسی منشور اخلاقی سه شرکت داروسازی Merck، Novartis و Roche میپردازد و جایگاه ممتاز و متمایز حقوق بیمار را بهعنوان اصل محوری در حل تعارضات اخلاقی بررسی میکند. در مبحث وظیفهی اخلاقی در قبال سهامداران، هر سه شرکت، ارزشهای یکسانی را برشمردهاند که البته Merck تفصیل بیشتری داده است. در وجه وظیفهی اخلاقی شرکت در قبال گروههای هدف بهنظر میرسد تمایز میان مشتری و مصرفکننده لحاظ شده باشد. در تعارض میان منافع مشتری و مصرفکننده، شرکت Merck و Roche تعاملات خود را با پزشکان، شرکتهای پخش، داروخانهها و رقبا چنان سامان داده است که هم مانع سهمخواری شود و هم به نفع بیماران باشد. دغدغهی Novartis نسبت به هدایای تقدیمی به مشتریان از Merck و Roche کمتر است.
در وجه وظیفهی اخلاقی شرکت در قبال جامعه و محیطزیست، منشور اخلاقی Merck ویژگیهای ممتاز و متمایزی دارد و تعامل روزانه با گروههای بیماران را جزو وظایف خود میداند. Roche نیز از محیط درونی خود خواسته است تا مواردی را که نیاز به حمایت انسانی دارند به این شرکت اطلاع دهند. بهنظر میرسد هر سه منشور اخلاقی تعارضات پیش آمده را چنان حل میکنند که درنهایت حقوق بیمار بهعنوان مصرفکنندهی شرکتهای دارویی در اولویت قرار میگیرد و مشتریمحوری که در اینجا به معنای پزشکمحوری، داروخانهمحوری و پخشمحوری است، اولویت بعدی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1392/3/19 | انتشار: 1392/5/9