1- مرکز تحقیقات غدد درونریز و متابولیسم و مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، fzahedi@tums.ac.ir
2- مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و مرکز تحقیقات غدد درونریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (8224 مشاهده)
اخلاق در پژوهش، بهعنوان یکی از اصلیترین موضوعات اخلاق زیستی نوین، در عرصههای مختلف علم و فناوری مورد توجه اندیشمندان و اخلاقیون جهان قرار دارد. کمیتههای اخلاق در پژوهش برای اتیان بهینهی مبانی و اصول اخلاقی در حوزهی پژوهش، طراحی و تشکیل شدهاند. خوشبختانه، در بسیاری از کشورهای جهان، این کمیتهها از جایگاه مناسبی برخوردار بوده، و در این راستا، رسالت و اهداف و وظایف آنها در راهنماهای متعددی در سطح بینالمللی و ملی تبیین گردیده است. در کشور ما نیز راهنماهای اخلاقی برای پژوهش در حوزهی پزشکی و آییننامهی اجرایی کمیتههای اخلاق در پژوهش تدوین شده است. ضرورت وجود آموزشهای ویژه برای توانمندسازی اعضای کمیتهها هم در منابع بینالمللی و هم در آییننامهی اجرایی این کمیتهها در کشور تأکید شده است. در این مقالهی کوتاه، برخی پیشنهادات در خصوص نحوهی ارائه و محتوای آموزشهای ویژه اعضای کمیتههای اخلاق، که توسط مجامع بینالمللی ارائه شده است، مورد اشاره قرار میگیرد. با توجه به اینکه بسیاری از کمیتههای اخلاق در کشور برنامهی مشخصی برای آموزش اولیه و بازآموزیهای لازم برای اعضاء ندارند، بهنظر میرسد لزوم برنامهریزی ویژه و تغییری اساسی در پیش نیازهای آموزشی عضویت در این نهاد پراهمیت وجود داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1392/3/19 | انتشار: 1392/5/5