سال 9، شماره 1 - ( اردیبهشت ماه 1395 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 37-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahandar F, Mohtashami J, Atashzadeh -Shorideh F, Pishgooie S A H. Effectiveness of the negotiating style on ICU nurses’ moral conflict in selected hospitals of Guilan University of Medical Sciences. ijme. 2016; 9 (1) :37-49
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5673-fa.html
جهاندار فاطمه، محتشمی جمیله، آتش زاده شوریده فروزان، پیشگویی سیدامیرحسین. بررسی اثربخشی سبک مذاکره بر شدت تعارض اخلاقی پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1395; 9 (1) :37-49

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5673-fa.html


1- کارشناسی ارشد مدیریت داخلی جراحی دانشکده‌ی پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پردیس خودگردان، تهران، ایران
2- استادیار گروه روان پرستاری، دانشکده‌ی پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، j_mohtashami@sbmu.ac.ir
3- استادیار گروه مدیریت پرستاری، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
4- استادیار تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش، روبه‌روی بیمارستان شهید قلب رجایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (3218 مشاهده)

امروزه پرستاران نظام سلامت با تعارضات اخلاقی پیچیده­ای مواجه هستند. این امر شرایطی را مهیا می­کند که انجام کار صحیح می‌تواند با ارزش­ها و باورهای سایر ارائه­دهندگان مراقبت بهداشتی مغایرت داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی­­­­­­­­­­­­ اثربخشی سبک مذاکره بر شدت تعارض اخلاقی پرستاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه‌ی بیمارستان­های منتخب دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود.

این مطالعه، یک پژوهش نیمه­تجربی تک گروهی نوع قبل و بعد بود. تعداد 45 پرستار بخش مراقبت‌های ویژه‌ی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت نمونه­گیری هدف­مند انتخاب شدند. از پرسشنامه­‌ی تعارض اخلاقی Falco - Pegueroles و همکاران، برای جمع‌آوری داده­ها استفاده شد. ابتدا پرسشنامه­ها توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد. سپس برای پرستارانی که میانگین نمره‌ی متوسط و بالا کسب کردند، کارگاه آموزشی سبک مذاکره برگزار شد. 8 هفته پس از مداخله، مجدد پرسشنامه­ها میان شرکت‌کنندگان توزیع شد. نتایج با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه‌ی 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این مطالعه از آزمون Paired Sample T-test و ANOVA جهت مقایسه‌ی میانگین شدت تعارض اخلاقی نمونه‌ها قبل و بعد از مداخله استفاده شد. میانگین شدت تعارض اخلاقی قبل از تشکیل کارگاه برابر با 22/53 بود. میانگین کاهش شدت تعارض اخلاقی پرستاران پس از 8 هفته 66/17 بود که این تفاوت از لحاظ آماری معنی­­دار بود (05/0 P<). نتایج نشان می‌دهد بعد از مداخله، تعارض اخلاقی کاهش داشته است.

با توجه به نتایج می­توان اذعان کرد که مذاکره موجب کاهش شدت تعارض اخلاقی در بخش مراقبت‌های ویژه می­شود. لذا استفاده از مذاکره به‌عنوان راهبردی برای کاهش شدت تعارض اخلاقی در این بخش‌ها پیشنهاد می­شود.

متن کامل [PDF 338 kb]   (866 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb