دوره 7، شماره 5 - ( دی ماه 1393 )                   جلد 7 شماره 5 صفحات 36-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahedi Anaraki F, Larijani B, Karimi B, Tirgar S, Khazali K, Tirgar S, et al . Fate of the malformed fetus in Mulla Sadra’s philosophy. ijme. 2015; 7 (5) :36-49
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5473-fa.html
زاهدی انارکی فرزانه، لاریجانی باقر، کریمی بنفشه، تیرگر سمانه، خزعلی کبری، تیرگر سوده، و همکاران.. نگاهی فلسفی به عاقبت جنین ناهنجار از منظر ملاصدرا. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1393; 7 (5) :36-49

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5473-fa.html


1- پزشک عمومی گروه اخلاق پزشکی، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، پژوهشکده علوم بالینی غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- استاد، مرکز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ايران مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دندان‌پزشک پژوهشگر
4- پزشک عمومی، مرکز تحقيقات غدد و متابوليسم، پژوهشکده علوم بالينی غدد و متابوليسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ايران مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، پژوهشکده علوم بالینی غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، s-tirgar@farabi.tums.ac.ir
5- استاديار گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
6- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی و حدیث
7- کارشناس ارشد فلسفه اخلاق پژوهشگر
8- پژوهشگر علوم قرآنی و اسلامی پژوهشگر علوم قرآنی و اسلامی
چکیده:   (4176 مشاهده)
مسأله‌ی سقط یکی از موارد مشکل در اخلاق زیستی است. این بحث در موارد سقط جنین ناهنجار، وجوه مورد اختلاف بیش‌تری دارد. بررسی مطالعات حاکی از آن است که عمدتاً دو مورد، بحث‌برانگیز بوده‌است؛ اول آن‌که آیا حیات جنین ناهنجار باید حفظ شود؟ و دوم آن‌که سرانجام نفس (نباتی، حیوانی) در جنین ناهنجار پس از سقط اختیاری (منظور از سقط اختیاری در این نوشتار، سقط درمانی (قانونی) و سقط عمدی غیر قانونی است.) چه خواهد بود؟ دیدگاه‌های مختلف پاسخ‌های گوناگونی را به این دو پرسش داده‌اند. مطالعه‌ی حاضر پژوهشی است مروری- توصیفی که پاسخ دو پرسش یاد شده را با تمرکز بیش‌تر بر حق حیات، در فلسفه‌ی صدرایی در کتب ملاصدرا و نیز تألیفات امام خمینی (ره) می‌کاود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که بر اساس دیدگاه ملاصدرا تمام جنین‌ها دارای نفس بالقوه‌ی انسانی هستند؛ هر چند که ظاهری بسیار ناقص داشته باشند. او جنین را نبات بالفعل و البته دارای استعداد برای «انسان‌شدن» می‌داند. با توجه به این دیدگاه که هم بدایت‌نگر است و هم غایت‌نگر، جنین ناهنجار، حق حیات دارد؛ چراکه مطابق برهان حرکت جوهری ملاصدرا چنین می‌توان گفت که سقط، تکامل برزخی نفس را با مشکل مواجه می‌سازد و حتی ممکن است در حشر موجود نیز خلل ایجاد کند.مسلم است که در جامعه‌ی ما که صبغه‌ی اسلامی دارد برای تصمیم‌گیری در مورد سقط جنین باید دیدگاه‌های دینی را مورد لحاظ قرار داد. البته مبانی فلسفی به‌تنهایی نمی‌توانند برای دادن حُکمی در مورد سقط جنین، کارا و مفید باشند؛ بلکه هم‌اندیشی‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای ضرورت دارند تا به لطف خداوند، شاهد تحلیل مناسب چالش‌های اخلاقی در مورد این مسأله باشیم.
متن کامل [PDF 241 kb]   (1888 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb