دوره 4، شماره 1 - ( آذر ماه 1389 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 47-61 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghods A, Mohammadi E, Vanaki Z, Kazemnejad A. Patients’ satisfaction: nurses' perspective. ijme. 2010; 4 (1) :47-61
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-198-fa.html
قدس علی اصغر، محمدی عیسی، ونکی زهره، کاظم‌نژاد انوشیروان. معنای رضایت بیماران از پرستاران: یک تحقیق کیفی. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1389; 4 (1) :47-61

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-198-fa.html


1- دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشيار گروه پرستاری دانشکده‌ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس ، mohamade@modares.ac.ir
3- استاد گروه آمار زيستی دانشکده‌ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (11923 مشاهده)
اگر چه رغبت زیادی برای اندازه‌گیری رضایت بیمار به‌عنوان شاخص مهم کیفیت خدمات بهداشتی مشاهده می‌شود، آن‌چه به نظر فراموش شده است ضرورت توجه به معنی و توسعه‌ی چارچوب تئوریک است. هدف از این مطالعه تبیین مفهوم رضایت و ارائه‌ی تعریفی از آن با رویکرد کیفی است. این پژوهش یک مطالعه با رویکرد کیفی و روش آنالیز محتوی است. در طی این پژوهش 15 بیمار بستری در بیمارستان‌های سمنان (سال 1388) به‌صورت مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار یافته جمع‌آوری و با روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های این پژوهش مشتمل بر چهار طبقه و دو تم اصلی شامل احساس خشنودی و پذیرش پرستار بودند. بر اساس معنای این تم‌ها و طبقات، رضایت یک احساس خشنودی و آرامشی است که بیمار به‌دنبال پذیرش عاطفی و عقلانی پرستار درک می‌کند. این احساس از طریق قضاوت هوشیارانه وگاه احساسی بیمار نسبت به پرستار و محیط مراقبتی او در ابعاد مختلف شکل می‌گیرد. . نتایج این تحقیق منجر به کشف معنی واقعی و زمینه‌ای رضایت بیمار از پرستار فراتر و متفاوت از معنایی که کارشناسان یا مدیران تصور می‌کنند شده است. این یافته‌ها می‌‌تواند در طراحی ابزار معتبر اندازه‌گیری رضایت بیماران از پرستار متناسب با درک واقعی آن‌ها در بیمارستان به‌کار گرفته شود.

متن کامل [PDF 201 kb]   (2586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۲

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb