Jorjani M, Amini M, Kohan N, Sajjadi S S, Isazadeh N, Habibi A, et al . Zooming in on factors influencing the effectiveness of teaching general courses in the medical curriculum in the Islamic Republic of Iran. IJMEHM 2023; 16 (S1) : 7
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6663-fa.html
جرجانی معصومه، امینی میترا، کهن نوشین، سجادی سید صمد، عیسی زاده نیکزاد، حبیبی امین، و همکاران.. تبیین عوامل مؤثر در اثربخشی آموزش دروس عمومی در برنامههای آموزشی علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1402; 16
(S1) :74-92
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6663-fa.html
1- استاد گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو وابسته گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی ایران
2- استاد گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو وابسته گروه آموزش فرهنگستا ن علوم پزشکی ایران
3- دانشیار آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند
4- استاد گروه آموزش زبان انگلیسی ، دانشکده پیراپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
5- دانشیار مرکز تحقیقات علوم قران، حدیث و طب ، دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو وابسته گروه آموزش فرهنگستا ن علوم پزشکی ایران
6- استادیار آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند
7- کارشناس ارشد آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
8- دانشجوی پزشکی و دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
9- پزشک و معاون سابق دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
چکیده: (430 مشاهده)
دروس عمومی در توانمندسازی و رشد شخصیت حرفهای و اجتماعی دانش آموختگان موثر بوده و ارزیابی مستمر اثربخشی و وضعیت ارائه و به روز رسانی این دروس ضرورت دارد. هدف این مطالعه تبیین عوامل موثر در اثربخشی آموزش دروس عمومی در برنامههای آموزشی علوم پزشکی ایران می باشد. مطالعه شامل دو بخش کیفی و کمی است. پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران، مدرسین دروس عمومی و فراگیران رشتههای علوم پزشکی و تحلیل تماتیک اولیه به روش براون وکلارک ، تعداد 528 کد از متون مصاحبه استخراج که در قالب 4 مضمون، 11 طبقه و 33 زیرطبقه قرار گرفت . مضامین اصلی مورد توجه شرکت کنندگان شامل بروز رسانی برنامه های آموزشی، تمرکز بر یادگیری موثرو هدفمند، مشارکت و نیاز سنجی از ذینفعان و همگام سازی دروس عمومی با مهارتهای کاربردی بود. در مطالعه دلفی، بر مبنای نتایج مرحله کیفی، الگوی آموزش اثربخش دروس عمومی پیشنهاد وبا پرسشنامه از خبرگان موضوعی نظر سنجی شد که اعتبار الگو طی دو راند دلفی تایید گردید. مولفه هایی چون حذف دروس غیر ضروری یا با محتوای تکراری، طراحی محتوا بر اساس نیازسنجی، مشارکت متخصصین در بازنگری ، کاربرد روش های آموزشی مبتنی بر مهارت آموزی ، افزایش دروس مهارت محور و کاربردی، انعطاف پذیری در ارزشیابی واستفاده از فناوری های نوین آموزشی دارای بالاترین میانگین و شاخص اجماع بودند. نتایج مطالعه بیانگر ضرورت ایجاد تحول در نظام آموزش سنتی، بازاندیشی، بازنگری در عناوین ومحتوا ، مهارت محوری مبتنی بر نیاز های جدید، ارتقا مدلهای ارزشیابی و بکارگیری ابزار و فناوری های نوین آموزشی در دروس عمومی میباشد.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش اخلاق پزشکی دریافت: 1402/10/19 | پذیرش: 1402/9/1 | انتشار: 1402/9/1