Khajedaluee M, Movafaghi Z, Pouryazdanpanah M. Effectiveness of the medical ethics curriculum: viewpoints of interns in Mashhad University of Medical science. IJMEHM 2013; 6 (5) :67-76
URL:
http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5219-fa.html
خواجه دلویی محمد، موفقی زهرا، پوریزدان پناه مهدیه. اثربخشی کوریکولوم اخلاق پزشکی و بهترین شیوهی اجرا از دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی مشهد. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1392; 6 (5) :67-76
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5219-fa.html
1- مدیر گروه اخلاق پزشکی، دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
2- کارشناس ارشد پرستاری، گروه توسعهی آموزش، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، movaffaghiz1@mums.ac.ir
3- گروه تغذیه، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده: (17912 مشاهده)
آموزش اخلاق پزشکی در حقیقت ایجاد فرهنگ رفتاری، باورها و هویت حرفهای میباشد و یکی از محورهای اساسیآموزش پزشکی است. مطالعهی حاضر اثربخشی کوریکولوم اخلاق پزشکی و بهترین شیوهی اجرا را از دیدگاه کارورزان مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه توصیفی - مقطعی در تیرماه سال 1391 انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای 10 سؤالی بود که در گروه اخلاق دانشکدهی پزشکی مشهد تدوین شد. روایی ابزار به روش محتوا و پایایی آن به روش همبستگی درونی (72/0=α) تأیید شد و با مراجعهی حضوری به بخشهای بالینی در اختیار کلیهی کارورزان قرار گرفت. اطلاعات بهوسیلهی نرم افزار SPSS تجزیه و با استفاده از آمار توصیفی و شاخص مرکزی نما گزارش شد. 71 کارورز (60 درصد) به پرسشنامه پاسخ دادند که 54 درصد آنها خانم، 55 درصد کارورز سال دوم بودند. نمای دادهها در خصوص میزان تحقق پیامدهای قابل انتظار از درس اخلاق پزشکی یعنی میزان دستیابی کارورزان به اهداف، میزان تناسب درس با نیازهای بالینی و تخمین کلی از مفید بودن درس در طبقهی کم و در پاسخ به چالشزایی موقعیتهای اخلاقی بالینی در طبقهی زیاد قرار گرفت. در پاسخ به مناسبترین روش انتقال دانش، نگرش و مهارتهای اخلاق پزشکی، بحث گروهی (38 درصد) برای آموزش مقدمات اخلاق پزشکی و بحث در مورد Case و ارائهی راهحل در مرحلهی کارآموزی (70 درصد)، نما را تشکیل داد. مناسبترین روش ارزشیابی دانشجو آزمون کتبی با ارائهی Case، و ارزشیابی عملکرد در بخش معرفی شد. مطالعهی حاضر اثربخشی درس اخلاق پزشکی را کم و تقاضای کارورزان را برای ارائهی کاربردی این درس نشان داد. بهنظر میرسد که ارائهی این درس نیازمند تغییرات بنیادین است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تاریخ پزشکی دریافت: 1392/9/23 | پذیرش: 1392/9/23 | انتشار: 1392/9/23