دوره 5، شماره 9 - ( (اسفند ماه ویژه نامه اخلاق در آموزش) 1391 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 0-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

رضایی آدریانی محسن، صابر علی. تأثیرآموزش بر میزان آگاهی اعضای کمیته‌های اخلاق بیمارستانی. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1391; 5 (9) :116-0

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5168-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، Dr.rezaei51@yahoo.com
چکیده:   (7369 مشاهده)
کمیته‌های اخلاق بیمارستانی برای حل و فصل تعارضات زیست‌پزشکی تشکیل می‌شوند. حل تعارضات‌های زیست‌پزشکی، صرفاً با قضاوت علمی امکان پذیر نیست و در بعضی موارد تصمیم‌گیری فراتر از توان متخصص پزشکی است. سایر وظایف این کمیته‌ها شامل آموزش اخلاق زیستی برای اعضای خود و کارکنان حوزه‌ی سلامت، مشاوره‌ی اخلاق زیستی، توسعه‌ی راهنماها و سیاست‌گذاری در حوزه‌ی اخلاق زیستی است. کمیته‌های اخلاق بیمارستانی در بیمارستان‌های کشور بنا به دلایلی از جمله آموزش ندیدن اعضاء، عملاً کارآیی لازم را ندارند و غیرفعال به‌نظر می‌رسند. برای فعال‌کردن این کمیته‌ها، علاوه بر اصلاح ساختار آن‌ها، آموزش کارکنان حوزه‌ی سلامت در مورد ساختار، اهداف، وظایف، ترکیب اعضاء کمیته‌ها در ایران و سایر کشور‌ها ضرورت دارد. به‌نظر می‌رسد در بعضی از موارد به‌علت عدم آموزش کافی اعضا کمیته‌ها کارآیی لازم را جهت انجام وظایف ندارند که موجب سرگردانی و بلاتکلیفی پزشکان و کارکنان سلامت می‌شود. بدین منظور مطالعه‌ای برای بررسی تأثیر آموزش بر روی آگاهی و نگرش اعضای کمیته‌ها در مورد کلیات اخلاق پزشکی و کمیته‌های اخلاق بیمارستانی انجام شد. در جریان برنامه‌ریزی دومین کنگره‌ی کشوری اخلاق پزشکی در اسفندماه 1390 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارگاهی با عنوان همایش یک‌روزه‌ی اعضای کمیته‌های اخلاق پزشکی بیمارستان‌های استان اصفهان‌ در سالن جنبی و هم‌زمان با کنگره برگزار گردید. مهم‌ترین موضوعات شامل کلیات اخلاق پزشکی (فلسفه‌ی اخلاق پزشکی، فلسفه‌ی اخلاق پزشکی اسلامی، رضایت و برائت، آغاز و پایان حیات) و ساختار، اهداف، وظایف، ترکیب اعضای کمیته‌ها در ایران و سایر کشورها توسط اساتید و دانشجویان PhD اخلاق پزشکی، به‌صورت سخنرانی به‌مدت 5 ساعت برای اعضای کمیته‌های اخلاق پزشکی بیمارستان‌های استان ارائه گردید و پیش از شروع جلسه، پرسشنامه‌ای با 16 سؤال به‌عنوان پیش‌آزمون در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. پس از پایان همایش مجدداً پرسشنامه‌ی قبلی به‌عنوان پس‌آزمون توزیع گردید. نتایج دو مرحله با هم مقایسه شد. آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری نشان داد که متغیرهای جنس، سابقه‌ی کار و شغل تأثیری بر نتایج ندارد. اختلاف بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون ناشی از آموزش ارائه‌شده در جلسه بود. آموزش مداوم موضوعات مطرح در حوزه‌ی اخلاق پزشکی برای اعضای این کمیته‌ها برای محافظت از تصمیمات شایسته‌ی بیماران و مسؤولیت‌های قانونی مؤسسات و کارکنان سلامت ضرورت دارد. این آموزش‌ها باعث خواهد شد تا کمیته‌ها در جهت برطرف کردن نیاز‌های بیماران و کارکنان و مؤسسات سلامت حرکت کنند.
     
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1392/7/3 | پذیرش: 1396/7/5 | انتشار: 1396/7/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb