دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده: (7332 مشاهده)
مدلها عنصر بسیار مهم در تاریخ آموزش هستند. افلاطون (424-350) به نقش آنها در شکلگیری هشیاری اخلاقی اشاره کرده است. در طول قرنها، بومیان نیاز به مدلهای خوب به منظور شکلگیری نگرشهای اخلاقی مطلوب در کودکان را گوشزد کردهاند. افراد پرهیزکار، قهرمانان و سیاستمداران بهعنوان مدلها بودهاند اما ضرورت دارد که در ارتباط با مدلهای کودکان و نوجوانان دانش مورد نیاز وجود داشته باشد، با وجوداین نمونههایی از تاریخچه، در زمان فعلی این دیدگاه وجود دارد که مدلهای ارائه شده توسط والدین و مربیان بهطور کلی ناکار آمد هستند. شخصی در نظر والدین ممکن است بهعنوان الگوی بسیار عالی در نظر گرفته شود در حالیکه ممکن است این شخص در نظر کودکان کاملاً بر عکس لحاظ شود. ماکس چیلر (1957) در پدیدار شناسی مدلها میگوید: یک مدل باید ارزش رقابت را داشته باشد، مدل باید مورد علاقه باشد. دراین پژوهش قصد برآن است نقش مدلها در آموزش بالاخص آموزش اخلاقی با توجه به فرهنگ و موقعیت اجتماعی فرهنگی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
مروری |
دریافت: 1392/7/3 | پذیرش: 1396/7/5 | انتشار: 1396/7/5