دوره 5، شماره 9 - ( (اسفند ماه ویژه نامه اخلاق در آموزش) 1391 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 0-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

فلاحی نیا غلامحسین، یاونگی مهناز، میراسماعیلی امیرفرهنگ، مطهری پور مرتضی. تجربه‌ی برگزاری شش مورد کارگاه آموزشی اخلاق در آموزش. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1391; 5 (9) :81-0

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5082-fa.html


چکیده:   (8205 مشاهده)
اساتید و دانشجویان سرمایه‌‌های علم و اخلاق در جامعه‌اند لازم است تا ساحت قانون و اخلاق را از هم جدا کنیم و مسؤولیت‌‌های قانونی و اخلاقی اساتید، دانشجویان و سیستم آموزشی دانشگاه‌‌ها را بر مبنای حقوق متقابل آنان تدوین کنیم. موضوع اخلاق حرفه‌ای مدت‌هاست که در دانشگاه‌‌های ایران و جهان مورد توجه قرار گرفته و در گروه‌‌های شغلی برای آن تعاریف و مستنداتی ارائه شده است. یکی از شاخه‌‌های اخلاق حرفه‌ای اخلاق معلمی است. دردانشگاه علوم پزشکی همدان با هدف ارتقای سطح اخلاق در جامعه‌ی دانشگاهی و در جهت نیل به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی و این‌که اساتید و دانشجویان به‌عنوان قشری فرهیخته باید مزین به اخلاق و آداب معلمی بر اساس آموزه‌‌های دینی باشند، در خرداد ماه سال 1387، با ابلاغ ریاست محترم وقت دانشگاه کمیته‌هایی با عنوان اخلاق در آموزش تشکیل شد.کمیته‌ی مذکور با بهره‌گیری از نظرات صاحبه‌نظران و اساتید رشته‌‌های مختلف علوم پزشکی اقدام به فعالیت‌‌های مختلفی کرده که یکی از آن‌ها برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی برای اعضای هیأت علمی بوده است. در طی چند سال اخیر 6 کارگاه آموزشی با هدف افزایش سطح دانش و معرفت اعضای محترم هیأت علمی در حوزه‌ی اخلاق معلمی و اخلاق در محیط‌‌های دانشگاهی برگزار شده که شیوه‌ی اجرای برنامه‌ی آموزشی ابتدا به‌صورت نشست‌‌های علمی بود اما بر اساس نظرسنجی از فراگیران و بررسی متون شیوه تغییرکرد و چهار کارگاه بعدی به شکل کارگروهی مبتنی بر ارائه‌ی مورد‌های اخلاقی در موضوعات مختلف آموزشی برگزار شد. موضوع اخلاقی مورد نظر از جهات آداب و وظایف اساتید در آموزه‌‌های دینی،آداب و وظایف معلم نسبت به خود، آداب و وظایف معلم در اشتغالات علمی، آداب و وظایف معلم با دانشجو، آداب و وظایف معلم در امر تدریس و جلسه‌ی درس، آداب و وظایف معلم نسبت به جامعه مورد بررسی قرار می‌گرفت و سپس در پایان بحث، کد‌های اخلاقی در خصوص موضوع تدوین می‌شد. میانگین رضابت شرکت‌کنندگان از78 به 92 درصد و نظر آن‌ها در خصوص ضرورت شرکت در کارگاه از 80 درصد به89 افزایش داشت.
     
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1392/4/1 | پذیرش: 1392/4/1 | انتشار: 1392/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb