دوره 12، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 550-570 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari Tavakkoli S, Hajiesmaeili M, Rezaei Mirghaed O, Nateghinia S. Ethical Analysis of Neurosurgery‎ ICU Staff Performance in Patient Acceptance Process in Loghman Hospital. ijme. 2019; 12 (1) :550-570
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6175-fa.html
نظری توکلی سعید، حاجی اسماعیلی محمدرضا، رضایی میرقائد امیدوار، ناطقی‌نیا سعیده. تحلیل اخلاقی عملکرد کارکنان بخش آی‌سی‌یو جراحی مغز و اعصاب بیمارستان لقمان، در فرایند پذیرش بیمار. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1398; 12 (1) :550-570

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-6175-fa.html


1- دانشیار فلسفه اسلامی، دانشکده‌ی الهیات دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، مرکز تحقیقات بیهوشی بیمارستان لقمان حکیم، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
3- استاد گروه جراحی مغز و اعصاب، بیمارستان لقمان حکیم، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
4- پژوهشگر مدیریت سیستم‌های سلامت، مرکز تحقیقات قاعده‌ی جمجمه‌ی بیمارستان لقمان حکیم، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (272 مشاهده)
بررسی میزان سازگاری فرایند پذیرش بیمار با موازین اخلاقی‌حرفه‌ای، نقشی بسزا در کاهش رخنه‌های رفتاری کادر درمانی و افزایش رضایتمندی بیماران دارد؛ ازاین‌رو، بر آن هستیم تا با واکاوی فرایند پذیرش بیمار در بخش آی‌سی‌یو و شناسایی رخنه‌های عملکردی کارکنان آن، زمینه‌ی تعالی هرچه بیشتر خدمت‌رسانی در آن را فراهم کنیم. پژوهش حاضر، مطالعه‌ای کیفی است که با مصاحبه‌ی عمیق با 28 نفر از کارکنان بخش آی‌سی‌یو جراحی مغز و اعصاب بیمارستان لقمان، در بازه‌ی زمانی زمستان 1396 انجام شده است. اطلاعات مورد نظر، جمع‌آوری و داده‌ها با کدگذاری باز، گزینشی و محوری تحلیل شده‌اند. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که شش مقوله‌ی «به‌کارگیری افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای کافی»، «اثرگذاری سلیقه‌های شخصی در روابط حرفه‌ای»، «انتظارهای غیرمنطقی»، «نداشتن مهارت‌های ارتباطی»، «بی‌توجهی به امکان پذیرش بیمار جدید» و «فعالیت در دیگر مراکز درمانی»، وضعیت عملکردی کارکنان بخش آی‌سی‌یو جراحی مغز و اعصاب را توضیح می‌دهند. از مجموع آنچه گذشت، چنین به ‌دست می‌آید که «نبود حساسیت اخلاقی نسبت به حرفه و اهمیت آن» در کارکنان بخش آی‌سی‌یو، به‌عنوان پدیده‌ی مرکزی ناشی از نادیده‌انگاری اهمیت تدوین فرایندهای شفاف برای فعالیت‌های مختلف در بخش آی‌سی‌یو و نداشتن تربیت حرفه‌ای کارکنان است. این امر سبب می‌شود تا برخی از کارکنان بخش آی‌سی‌یو بکوشند از اجرای موازین تعریف‌شده، چشم‌پوشی و به‌شکل غیررسمی و سلیقه‌ای، رفتارشان را تنظیم کنند که مهم‌ترین پیامد آن، کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی در آن بخش است. گفتنی است این ارزیابی را نمی‌توان به همه‌ی کارکنان این بخش تعمیم داد.
متن کامل [PDF 312 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb