دوره 9، شماره 1 - ( اردیبهشت ماه 1395 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 50-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami M, Khojastefar M, Moravej H, Kavosi Z. Evaluation of patients’ expectations and observation of their rights in the emergency department of Nemazee Hospital during 2015. ijme. 2016; 9 (1) :50-62
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5704-fa.html
غلامی مریم، خجسته فر مرضیه، مروج حسین، کاووسی زهرا. بررسی میزان انتظارات و رعایت حقوق بیماران در بخش اورژانس بیمارستان نمازی شیراز سال 1394. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1395; 9 (1) :50-62

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5704-fa.html


1- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی مرکز توسعه پژوهش‌های بالینی بیمارستان نمازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
2- کارشناس ارشد آمار زیستی مرکز توسعه پژوهش‌های بالینی بیمارستان نمازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، khojastefar2007@gmail.com
3- دانشیار بخش اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
4- دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (3123 مشاهده)

رعایت حقوق بیمار به‌عنوان یکی از محورهای اساسی در تعریف استانداردهای خدمات بالینی موجب افزایش رضایت بیمار شده و از جمله مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی کیفی ارائه‌ی خدمات سلامت به­شمار می‌رود. با توجه به این­که در مراکز بیمارستانی بیش‌ترین مراجعه‌ی بیماران به بخش اورژانس است، این مطالعه با هدف بررسی رعایت منشور حقوق بیماران بخش اورژانس بیمارستان نمازی در سال 1394 انجام شده است. این مطالعه‌ی مقطعی بر روی 100 نفر از بیماران انجام گرفت. انتظارات و میزان رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه آن­ها بر اساس پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات توسط نرم­افزار SPSS نسخه‌ی 21 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری مورد تحلیل قرار گرفت. میانگین سنی بیماران 35/19±4/54 بود. نتایج نشان داد بین میزان رعایت حقوق بیمار و انتظارات آن­ها در تمامی محورهای منشور بر اساس نتایج آزمون Paired Sample T-Test تفاوت معنی‌دار است (05/0>P). میزان رعایت کلی حقوق بیمار از سوی کادر بهداشت و درمان، 51 درصد و انتظارات بیماران از میزان رضایت از حقوق­شان، 93 درصد بود و عامل سن از عوامل مؤثر بر میزان رعایت منشور حقوق بیمار شناخته شد (05/0>P).

در مجموع بر اساس نتایج مطالعه میزان انتظار بیماران در رعایت منشور حقوق­شان بالاتر و میزان رعایت آن در حد متوسط ارزیابی شد که در جهت ارتقای آن با افزایش میزان آگاهی پرسنل و دانشجویان از حقوق بیمار، با تشکیل کارگاه­های آموزشی و کاهش زمان انتظار برای دریافت خدمات، افزایش توجه سیستم سفارش بر اساس شرایط بیمار باید کوشید.

متن کامل [PDF 323 kb]   (1115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb