سال 8، شماره 1 - ( اردیبهشت ماه 1394 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 59-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vasheghani Farahani A, Maleki M, Golpira R, Bakhshandeh H, Parsa M, Mayel Afshar M, et al . Perspectives of doctors, nurses and patients on physicians’ observance of professional ethics. ijme. 2015; 8 (1) :59-66
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5528-fa.html
واشقانی فراهانی علی، ملکی مجید، گل پیرا رضا، بخشنده هومن، پارسا مجتبی، مایل افشار مهناز، و همکاران. و همکاران.. ارزیابی اخلاق حرفه‌ای پزشکان از دیدگاه پزشکان، پرستاران و بیماران در یکی از بیمارستان‌های دانشگاهی. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1394; 8 (1) :59-66

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5528-fa.html


1- استادیار مرکز قلب تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- پزشک مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- پزشک دکتری تخصصی اپیدمیولوژی، مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- استادیار مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- پرستار مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
6- استادیار مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی حضرت رسول اکرم(ص)، دانشگاه علوم پزشکی ایران
7- پزشک متخصص پزشکی اجتماعی -دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (3808 مشاهده)

در طی دو دهه‌ی اخیر، تعاریف پروفشنالیسم به مرور تکامل یافته و ابزارهای متعددی برای سنجش آن طراحی و به اجرا گذاشته شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی میزان رعایت پروفشنالیسم از دیدگاه پزشکان، پرستاران و بیماران با استفاده از پرسشنامه در یک بیمارستان تخصصی بوده است. از بین 8 شاخص تعهد حرفه‌ای بالاترین نمره به ارتقای توانمندی حرفه‌ای و رازداری اختصاص یافت. در مورد 2 شاخص «ارتقا توانمندی» و «رازداری بیمار» بین نظر بیماران و نظر گروه پرستار و پزشک اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (P<0.0001). این اختلاف برای 3 محور «حفظ رابطه‌ی مناسب با بیماران»، «بهبود دسترسی به خدمات» و «توزیع عادلانه‌ی منابع محدود» بین گروه پرستاران با بیماران و پزشکان معنی‌دار بود.در 3 محور «تولید دانش»، «اعتماد از طریق مدیریت تعارضات منافع» و «مسؤولیت‌های حرفه‌ای» تنها اختلاف بین گروه پرستاران و بیماران معنی‌دار بود (P<0.0001). با توجه به اختلافات معنی‌دار آماری بین گروه پرستاران و 2 گروه دیگر، به‌نظر می‌رسد نظرات گروه پرستاری با شناخت عمقی‌تر و تماس طولانی‌تری که از عملکرد پزشکان دارند، در زمینه‌ی ارتقا توانمندی حرفه‌ای پزشکان منطقی‌تر باشد.

متن کامل [PDF 286 kb]   (1275 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۱۶

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb