دوره 7، شماره 5 - ( دی ماه 1393 )                   جلد 7 شماره 5 صفحات 73-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarey S A, Araminia B, Fayaz-Bakhsh A. Human dignity: contraction or abstraction?. ijme. 2015; 7 (5) :73-82
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5464-fa.html
جعفری کرمانشاه سید عبدالصالح، آرامی نیا بهین، فیاض بخش احمد. کرامت انسانی؛ اعتبار یا انتزاع؟. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1393; 7 (5) :73-82

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5464-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی، دين‌پژوهی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- پزشک عمومی، پژوهشگر پزشک عمومی، پژوهشگر
3- استاديار دانشکده‌ی پیراپزشکی، و دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، fayaz@tums.ac.ir
چکیده:   (4239 مشاهده)
بسیاری از دانشمندانی که درباره‌ی کرامت انسانی کار می‌کنند، کرامت انسانی را ذاتی و برآمده از نهاد مردم می‌دانند. هم‌چنین، همگان بر این باورند که کرامت انسانی دارای هستی بیرونی، جدا از هستی مردم نیست. بر این پایه، ناگزیریم کرامت را اعتباری و پیمانی یا انتزاعی و برگرفته بدانیم. دریافت شهودی و پایدار کرامت، هرچند که از سوی همه پذیرفته نیست، دست کم نگاه باورداران را از اعتباری بودن کرامت دور کرده است. بیش‌تر گمان می‌شود که کرامت پیمانی، نپذیرفتن کرامت ذاتی است؛ در حالی که این برداشت، نادرست و برآمده از لغزش اندیشه و نبود ریزبینی در شناخت است. نگارنده در تلاش است تا نخست اعتبار یا انتزاع بودن کرامت را بررسی کند و با نگاه به ارزشی بودن مفهوم کرامت و دلالت آن بر باید و نبایدهای اخلاقی و استناد بر نشدنی بودن انتزاع چنین موضوعات از اعیان خارجی، رای بر اعتباری بودن مفهوم کرامت بدهد. نویسنده با نگاه به ضرورت بودن اعتبارگری برای هر اعتبار، به جست‌وجوی پیمان‌گزار یا منشأ اعتبار کرامت می‌پردازد. آن‌گاه اعتبارات ارزشی درون‌زاد را بی‌ارزش و نامعتبر دانسته، هستومندان بیرونی نااندیش یا کهترینه را نیز بی صلاحیت و ناتوان از پیمان‌گزاری کرامت و مهتری می‌شمارد. در پاسخ به چگونگی پایداری و دریافت ذاتی کرامت اعتباری نیز، نیاز به پایداری پیمانگزار را به میان می‌کشد. در پایان نیز آن هستی پایدار اندیشمند مهتر از مردمِ و به مردم مهتری بخش را خداوند دانسته، دریافت شهودی کرامت اعتباری را نیز برآمده از پیوند آفرینشی و همسویی و هم‌پیمانی نهاد مردم با او می‌داند.
متن کامل [PDF 308 kb]   (1364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb