سال 4، شماره 3 - ( 2-1390 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 38-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodabakhsh M R, Mansoori P. Empathy and its impact on promoting physician-patients relationship. ijme. 2011; 4 (3) :38-46
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-172-fa.html
خدابخش محمدرضا، منصوری پروین. همدلی و بازبینی نقش آن در بهبود روابط پزشک - بیمار. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1390; 4 (3) :38-46

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-172-fa.html


1- دانشجوی روان‌شناسی عمومی دانشگاه تهران ، mr_khodabakhsh@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنايی
چکیده:   (4900 مشاهده)
رعایت حقوق بیمار در عرصه‌ی خدمات سلامت، نقش مهمی را در بهبود و تنظیم رابطه‌ی پزشک و بیمار ایفا می‌کند و در مدیریت نظام سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است. همدلی به‌عنوان یکی از موضوعات مهم درحوزه‌ی فلسفه‌ی اخلاقی مدرن، با توجه به نقشی که در رشد اخلاقی و اجتماعی دارد، توجه فراوانی را از حوزه‌های متفاوت تحقیقات چون روان‌شناسی، کردارشناسی، علوم عصب‌شناختی و روان‌پزشکی به خود جلب کرده است. در این مقاله ضمن مرور تاریخچه‌ی همدلی در روابط پزشک - بیمار و مزیت‌های همدلی در حوزه‌ی ارتباطات پزشکی به توصیف راه‌هایی به منظور افزایش همدلی در روابط پزشک - بیمار پرداخته شده است. از آن‌جا که همدلی در افزایش توانایی و رضایت بیمار از فرآیند درمان، نقش مهمی دارد، بررسی تأثیری که همدلی در آموزش اخلاق پزشکی به‌عنوان عاملی تأثیرگذار در بهبود کیفیت روابط پزشک و بیمار ایفا می‌کند، می‌تواند رهنمودهای ارزشمندی را در زمینه‌ی تأمین بهداشت روانی از سطح پیشگیری تا درمان در دسترس افراد و نهادهای مختلف نظیر وزارت بهداشت و کلینیک‌های روان‌شناسی و مشاوره به همراه داشته باشد.

متن کامل [PDF 171 kb]   (1735 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: ۱۳۹۲/۵/۳۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb