دوره 5، شماره 1 - ( آذر ماه 1390 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 82-88 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ibrahimi E, Mardani Hamoleh M, Heidari H, Mahboobi M. Assessment of perceived social support among selected hospital personnel in Isfahan. ijme. 2011; 5 (1) :82-88
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-144-fa.html
ابراهیمی احترام، مردانی حموله مرجان، حیدری هایده، محبوبی محمد. حمایت اجتماعی درک شده در بعد پشتیبانی عاطفی. اخلاق و تاریخ پزشکی. 1390; 5 (1) :82-88

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-144-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
2- دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mardanimarjan@gmail.com
3- دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
4- دانشجوی دکترای تخصصی مديريت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات، تهران
چکیده:   (4500 مشاهده)
یکی از مهم‌ترین شرایط برای عملکرد مؤثر سازمان‌ها، فراهم بودن عامل انسانی است. در این میان، حمایت اجتماعی یک عامل روان‌شناختی مهم در محیط کار می‌باشد که بر عملکرد نیروی انسانی تاثیرگذار است. لذا این مطالعه با هدف تعیین حمایت اجتماعی درک شده در بعد پشتیبانی عاطفی در میان کارکنان بیمارستان انجام شد. در این مطالعه‌ی مقطعی، 120 نفر از کارکنان یک بیمارستان منتخب در شهر اصفهان به روش نمونه‌گیری در دسترس جهت بررسی انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌های مشخصات فردی و حمایت اجتماعی که محقق ساخته بود، انجام شد. روایی ابزار با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن با روش بازآزمایی اخذ شدند و در نهایت داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون مجذورکای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد، حمایت اجتماعی درک شده در بعد پشتیبانی عاطفی از سوی همکاران با میانگین نمره‌ی 9/0 ± 34/3 بیش‌تر از حمایت اجتماعی درک شده در همین بعد از سوی مدیران با میانگین نمره 88/0± 58/2 بوده است. هم‌چنین، بین حمایت اجتماعی در بعد پشتیبانی عاطفی با مشخصات فردی مثل سن و سابقه‌ی کار مطابق آزمون Chi-square دو رابطه‌ی معنی‌دار آماری وجود داشت (P<0/05). با توجه به آن‌که حمایت اجتماعی از کارکنان بیمارستان برای عملکرد مؤثر سازمانی الزامی است، مدیران بیمارستان‌ها می‌توانند از طریق تحکیم روابط خود با کارکنان بر افزایش کارایی آن‌ها مؤثر باشند.

متن کامل [PDF 144 kb]   (1187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اخلاق و تاریخ پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb