فلاحی نیا غلامحسین، یاونگی مهناز، میر اسماعیلی امیر فرهنگ، مطهری پور مرتضی. تجربهی برگزاری شش مورد کارگاه آموزشی اخلاق در آموزش. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1391; 5 (9) :118-0
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5171-fa.html
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکاه علوم پزشکی همدان
چکیده: (8686 مشاهده)
اساتید و دانشجویان سرمایههای علم و اخلاق در جامعهاند و لازم است تا ساحت قانون و اخلاق را از هم جدا کنیم و مسؤولیتهای قانونی و اخلاقی اساتید، دانشجویان و سیستم آموزشی دانشگاهها را بر مبنای حقوق متقابل آنان تدوین کنیم. موضوع اخلاق حرفهای مدت هاست که در دانشگاههای ایران و جهان مورد توجه قرار گرفته و در گروههای شغلی برای آن تعاریف و مستنداتی ارائه شده است. یکی از شاخههای اخلاق حرفهای اخلاق معلمی است.در دانشگاه علوم پزشکی همدان با هدف ارتقای سطح اخلاق در جامعه دانشگاهی و در جهت نیل به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی و اینکه اساتید و دانشجویان بهعنوان قشری فرهیخته باید مزین به اخلاق و آداب معلمی بر اساس آموزههای دینی باشند، در خردادماه سال 1387، با ابلاغ ریاست محترم وقت دانشگاه کمیتهای تحت عنوان اخلاق در آموزش تشکیل شد. کمیتهی مذکور با بهرهگیری از نظرات صاحبنظران و اساتید رشتههای مختلف علوم پزشکی اقدام به فعالیتهای مختلفی کرده که یکی از آنها برگزاری کارگاههای آموزشی جهت اعضای هیئت علمی بوده است. در طی چند سال اخیر 6 کارگاه آموزشی با هدف افزایش سطح دانش و معرفت اعضای محترم هیئت علمی در حوزهی اخلاق معلمی و اخلاق در محیطهای دانشگاهی برگزار کرده که شیوهی اجرای برنامهی آموزشی ابتدا بهصورت نشستهای علمی بوده اما بر اساس نظرسنجی از فراگیران و بررسی متون شیوه تغییرکرد و چهار کارگاه بعدی به شکل کارگروهی مبتنی بر ارائهی موردهای اخلاقی در موضوعات مختلف آموزشی برگزار شد. موضوع اخلاقی مورد نظر از جهات آداب و وظایف اساتید در آموزههای دینی، آداب و وظایف معلم نسبت به خود، آداب و وظایف معلم در اشتغالات علمی، آداب و وظایف معلم با دانشجو، آداب و وظایف معلم در امر تدریس و جلسهی درس، آداب و وظایف معلم نسبت به جامعه مورد بررسی و سپس در پایان بحث، کدهای اخلاقی درخصوص موضوع تدوین میشد. میانگین رضایت شرکتکنندگان از78 درصد به 92 درصد و نظر آنها در خصوص ضرورت شرکت در کارگاه از 80 درصد به 89 درصد افزایش داشته است. ارائهی کارگاههای آموزشی بهصورت مبتنی بر شاهد و ارائهی موارد اخلاقی مواجههشده و بحث گروهی پیرامون آن و رسیدن به کدهای اخلاقی جهت پیشگیری و هدایت موارد مشابه، اثرات بسیار مثبتی در توسعهی اخلاق در محیطهای آموزشی داشته است.
نوع مطالعه:
مروری |
دریافت: 1392/7/6 | پذیرش: 1392/7/6 | انتشار: 1392/7/6