مختاری نوری جمیله، عبادی عباس، الحانی فاطمه، رژه ناهید. مطالعهی کیفی دربارهی آموزش پرستاری انسانمحور توسط مربیان الگو با تمرکز بر الگومحوری. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1391; 5 (9) :103-0
URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5158-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ، mokhtari@bmsu.ac.ir
چکیده: (9330 مشاهده)
یکی از راهبردهای مهم در یادگیری دانشجویان پرستاری، تحت تأثیر الگوها قرار گرفتن است. شناخت راهبردهای معنوی مربیان الگو در شرایطی که دانشجویان پرستاری در معرض تهدیدات و موانع رشد معنوی هستند، میتواند مربیان پرستاری را برای مقابله با آنها تقویت کند. مطالعهی حاضر با هدف درک تجربیات دانشجویان پرستاری از راهبردهای معنوی مربیان الگو در فرایند الگومحوری انجام شد. در این مطالعهی کیفی، 22 دانشجوی پرستاری به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف در سال1390 انتخاب شدند. آنالیز دادهها از طریق تحلیل محتوی انجام شد. داده ها از طریق 3 بحث گروه متمرکز (20n=) و دو مصاحبهی انفرادی با دانشجویان پرستاری از 5 دانشکدهی پرستاری شهر تهران گردآوری شد.
راهبردهای معنوی مربیان الگو در قالب دو طبقهی اصلی: 1. ایجاد باورهای مذهبی و 2. پای بندی به اخلاقیات مشخص شد.بهکارگیری راهبردهای آموزش مبتنی بر معنویت توسط مربیان پرستاری الگو در قالب کوریکولوم پنهان بیانگر اعتقادات مذهبی آنان در مقابله با تهدیدات و موانع رشد معنوی دانشجویان پرستاری بود و با این راهبردها به ارتقای رشد معنوی دانشجویان پرستاری کمک میکردند. از این رو، توصیه میشود که برای توسعهی معنویت در آموزش دانشجویان پرستاری، از راهبردهای معنوی مربیان الگو برای ارتقای معنوی دانشجویان که سلامت افراد جامعه در دست آنهاست، استفاده شود.
نوع مطالعه:
مروری |
دریافت: 1392/7/3 | پذیرش: 1396/7/5 | انتشار: 1396/7/5