دوره 5، شماره 9 - ( (اسفند ماه ویژه نامه اخلاق در آموزش) 1391 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 0-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

تهرانی جواد سعید. تأثیر آموزه‌‌های الهی در اخلاق در آموزش. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. 1391; 5 (9) :72-0

URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5073-fa.html


چکیده:   (9406 مشاهده)
اگر چه در فرهنگ اسلامی دانش به‌صورت مطلق فضیلت به‌حساب می آید اما دانشی مورد تایید است که در مسیر صلاح و سعادت جامعه از آن استفاده شود. در روایات اسلامی در نکوهش عالمان بی عمل تعبیرات تکان دهند‌ه‌ای آمده است. بنابراین، دانش اگر مطلق در نظر گرفته شود نه تنها موجب هدایت فرد و جامعه نمی‌شود چه بسا ابزاری در دست انسان‌‌های ناپاک و دشمن بشریت بوده و موجب گسترش ظلم و فساد در روی زمین شود. اما علم قادر است توانمندی ایمان را ارتقاء دهد و انسان و جامعه‌ی بشری را با دو بال علم و ایمان به کمال مطلوبش برساند. صاحبـــدلی به مدرسه آمد زخانقـــــــاه بشکست عهد صحبت اهل طــــریق را گفتــم میان عالم و عابـــــد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریـــــق را گفت آن گلیم خویش برون می برد ز موج وین سعی می کند که بگیرد غریـق را سعدی امام سجاد (ع) در یکی از فراز‌های صحیفه‌ی سجادیه به خدا عرض می‌کند: «واجعلنی من ادله الرشاد بارال‌ها» مرا از دلایل رشاد و هدایت قرار ده. رشاد و رشید از ریشه رشد است، یکی از نام‌‌های خداوند رشید است، در توضیح کلمه‌ی رشید در نهایه ابن اثیر آمده است که الرشید هو الذی ارشد الخلق الی مصالحهم. او خداوندی است که ارشاد می کند مردم را به آن‌چه مصلحت آنان است یعنی هدایت کننده و دلالت کننده مردم به خیر و صلاحشان. هدایت جامعه و ارشاد مردم به عهده‌ی کیست ؟ این وظیفه‌ی مقدس در درجه‌ی اول به عهده‌ی انبیاء الهی و در نهایت به عهده‌ی رسول گرامی اسلام (ص) و جانشینان او محول شده است و کسی که در راه آموزش مردم قدم بر می دارد در واقع خط مشی رسول اکرم (ص) و ائمه‌ی معصومین صلوات الله علیهم را می پیماید. در این مقاله ده‌ ویژگی که برازنده‌ی اساتید و مربیان است بیان می‌شود.
     
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1392/3/31 | پذیرش: 1396/7/5 | انتشار: 1396/7/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.